Kategorie
Części serwis

Zakup używanego roweru – na co zwrócić uwagę?

Często zdarza się, że kupując rower mamy wysokie wymagania co do osprzętu, ramy. Niestety fundusze nie pozwalają na zakup wymarzonej maszyny. Co wtedy zrobić?

Ratunkiem mogę być serwisy aukcyjne, giełdy, znajomi i zakup używanego sprzętu.

Jednak, skąd pewność, że nie kupujemy kota w worku? Na co zwrócić szczególną uwagę, aby nie przepłacić?

Jeżeli kupujemy przez internet – najlepiej nie finalizować transakcji zanim nie zobaczymy roweru na własne oczy, aby ocenić jego stan. Jeżeli nie masz pewności, że sam jesteś w stanie ocenić stan roweru, możesz zlecić to specjaliście: udaj się z takim rowerem do serwisu lub poproś sprzedającego o wizytę w serwisie i pismo z pieczątką serwisu i opisem stanu roweru + ewentualnym kosztorysem doprowadzenia maszyny do zadowalającego stanu. Możesz u nas zamówić taką usługę, aby potem uniknąć nieplanowanych wydatków na remont maszyny (a mogą one przekroczyć kwotę, jaką zapłaciłeś za rower).

Jeżeli już masz rower przed sobą, zwróć uwagę przede wszystkim na:

– Rama. Często jest to najdroższy element w całym rowerze i wymiana jej jest mało opłacalna. Dlatego obejrzyj dokładnie, czy nie ma na niej pęknięć lub złamań (jest to wyjątkowo ważne w przypadku ram karbonowych). Pęknięcia występują najczęściej w okolicy sterów, suportu, sztycy, haków tylnego koła.

– Napęd. Należy specjalnym przymiarem sprawdzić, czy łańcuch nie jest za bardzo naciągnięty. Poza tym oglądamy zębatki – nie mogą przypominać „zębów rekina”. Sprawdź też stan linek i pancerzy (chociaż tu nie musimy się specjalnie przejmować, ponieważ ich wymiana to niewielki koszt). Całkowita wymiana napędu to może być koszt kilkuset zł, a w przypadku droższych modeli nawet więcej.

Amortyzatory. Często serwis amortyzacji jest zaniedbywany (a powinno się go wykonywać co 50 godzin). Z zewnątrz widelec czy damper może wyglądać jak nowy, ale przez brak serwisowania od nowości w środku może już być nie do uratowania. Poproś sprzedającego o udokumentowanie przeglądów, sprawdź stan lagów, luzy. Wymiana uszczelek, oleju, tłumika może kosztować więcej niż nowy amortyzator.

– Hamulce. Sprawdź stan klocków hamulcowych, tarcz, obręczy (w przypadku V-brake’ów). Sama wymiana okładzin czy klocków to niewielki koszt, ale w połączeniu z wymianą tarcz czy obręczy kwota za naprawę przekroczy już 200zł.

– Łożyska. Zakręć kołami, poruszaj kierownicą, przekręć korbę, sprawdź pedały. Wymiana zużytych łożysk może sięgnąć kilkuset zł, a zniszczone łożyska piast mogą oznaczać konieczność wymiany kół.

– Ogumienie. Sprawdź stan bieżnika i boków opon – czy nie są wytarte, popękane, nacięte. Komplet nowych dobrych opon to od 300zł wzwyż.

Koła. Sprawdź, czy szprychy nie są wyłamane, uszkodzone. Obręcze powinny być proste (chociaż jeżeli koła lekko „biją” – najczęściej da się to naprawić niewielkim kosztem). Łożyska powinny toczyć się gładko i bez luzów.

Jeżeli okaże się, że koszty remontu są większe, niż przypuszczaliśmy – możemy poprosić sprzedającego o rabat lub zrezygnować z zakupu. Często pomoc doświadczonego serwisu w oględzinach pozwala zaoszczędzić.

Kategorie
Akcesoria Części serwis Trening

Niewygodny rower – co zrobić?

Bardzo często zdarza się, że kupowany rower w momencie zakupu wydawał się idealnie do nas dopasowany. Jednak pierwsze dłuższe jazdy mogą sugerować coś zupełnie odmiennego. Jazda zamiast przyjemności powoduje cierpienie w postaci różnego rodzaju bólów, drętwienia, skurczów.

Objawy te są sygnałami, że:

1) Jesteśmy zbyt mało wygimnastykowani i po kilku jazdach dyskomfort powinien ustąpić;

2) Ustawienie roweru nie zostało prawidłowo wykonane;

3) W najgorszym (czyli najdroższym) wypadku – kupiliśmy rower w złym rozmiarze lub nie odpowiadający naszemu stylowi jazdy.

Co zrobić w takiej sytuacji?

Ad 1) Jeżeli kupiliśmy rower po dłuższym okresie braku aktywności wystarczy, jeżeli zadbamy o naszą kondycję fizyczną, a dolegliwości same powinny ustąpić. Bardziej skomplikowana jest sytuacja, gdy wcześniej doznaliśmy urazu (np. złamanie kości które nie zagoiło się prawidłowo), który może być powodem niedogodności – może być potrzebna fizjoterapia.

Ad 2) Sprzedawcy często skręcają rowery z kartonu niedbale, a potem przy sprzedaży nie do końca mają na tyle kompetencji, żeby dobrze ustawić kierownicę, czy siodło pod danego rowerzystę. Nie da się jednoznacznie określić, dlaczego coś nam doskwiera, dlatego postarajmy się zacząć od wstępnego ustawienia pozycji wyjściowej. Rower ma dużo możliwości regulacji pozycji – powinniśmy zmienić ustawienie czegoś, w czym wydaje nam się, że leży problem:

Siodło – kilka faktów:

* powinno być ustawione równolegle do podłoża, a ustawienie przód- tył na początek powinno być w połowie skali narysowanej na prętach siodła.

* wysokość siodła nie powinna pozwalać na całkowite wyprostowanie nogi podczas pedałowania – noga powinna być lekko (!) zgięta w kolanie.

* szerokość siodła to podstawa – powinniśmy ją dobierać na podstawie rozstawu kości kulszowych.

* to mit, że wygoda siodła zależy od jego miękkości, ale jeżeli jest źle dobrane to wtedy faktycznie żelowa nakładka będzie ulgą.

* Siodełka z dziurą na środku najczęściej są wygodniejsze, szczególnie jeżeli mamy na rowerze bardzo pochyloną pozycję

* Szerokość nosa siodła. Dla osób o rozbudowanych udach lepsze będzie siodło wąskie z przodu. Jednak szeroki nos ma swoje zalety – mamy możliwość komfortowego siedzenia z przodu na przykład gdy mamy zainstalowaną na kierownicy lemondkę.

Kierownica.

* Możemy regulować wysokość kierownicy dzięki podkładkom pod mostkiem, a jeżeli to za mało – możemy zaopatrzyć się w mostek z regulowanym kątem.

* Możemy też dobrać dla siebie kierownicę szerszą lub węższą, albo długością mostka regulować jej odległość przód tył.

* Jeżeli potrzebujemy urozmaicenia w postaci dodatkowych chwytów – możemy dokupić rogi lub lemondkę.

* Większość kierownic nie jest prosta, a obracając ją w mostku pod innym kątem uzyskamy zupełnie różne wrażenia z kierowania rowerem.

* Jeżeli mamy problem z nadgarstkami – możemy eksperymentować ze zmianą chwytów lub jazdą w rękawiczkach z żelową wkładką

Ad 3) Jeżeli kupiliśmy rower, którego rozmiar bądź typ (na przykład rower wyścigowy dla typowego turysty) kompletnie nam nie odpowiada: możemy ratować się wymianą siodła i / lub mostka (wymiana tych 2 części najczęściej pomaga). Niestety jednak, gdy chcemy aby jazda była komfortowa i przyjemna – będziemy musieli lepiej przemyśleć jaki rower będzie dla nas najlepszy i kupić nowy…

Aby mieć idealnie dobrany rower i nie błądzić po omacku szukając przyczyn bólów czy drętwienia – możemy udać się też do specjalisty zajmującego się Bikefittingiem.

Kategorie
Akcesoria Części Trening

Czy waga ma znaczenie?

Masa zarówno roweru jak i rowerzysty jest ważna, jeżeli mamy zamiar przemieszczać się najefektywniej.

Mniejszą masę zdecydowanie łatwiej rozpędzić i zużywamy też mniej energii, aby tą masę przemieszczać. Wcale nie musisz być zawodowym sportowcem, aby poczuć zalety lekkiego roweru – im lżejszy tym łatwiej będzie go wnieść na III piętro, a podjazdy będą nieco łatwiejsze do pokonania.

Czy warto zainteresować się odchudzeniem swojego roweru? Jakie części najlepiej wymienić?

Po pierwsze trzeba przemyśleć, co się opłaca. W niektórych przypadkach tańszym rozwiązaniem będzie wymiana całego roweru, niż jego poszczególnych elementów (na przykład, gdy stary sprzęt zbudowany jest z ciężkich podzespołów, na bazie ciężkiej ramy).

Jeżeli zdecydujemy się odchudzić już posiadaną maszynę – trzeba sprawdzić ile ważą poszczególne części i przeanalizować, na jakich elementach najwięcej zbijemy z wagi.

Odchudzanie roweru najlepiej zacząć od opon i kół. Ze względu na to, że jest to masa rotująca – różnica w łatwości rozpędzania roweru będzie w tym miejscu najbardziej odczuwalna.

Następnie możemy skupić się na rurkach (kierownica, sztyca, mostek), siodle, elementach napędu (te najlepiej wymieniać przy okazji, gdy stare się zużyją). Na koniec zostają drobiazgi jak koszyki na bidon, chwyty kierownicy, czy śrubki.

W niektórych przypadkach odchudzając rower możemy „upiec dwie pieczenie na jednym ogniu”. Na przykład gdy nasz rower zbudowany jest głównie na bazie aluminiowych elementów – możemy wymienić je na karbonowe. Ze względu na właściwości włókna węglowego nie tylko spadnie masa, ale poprawi się jednocześnie sztywność i tłumienie drgań. Odczujemy to szczególnie w przypadku ramy, obręczy kół, kierownicy czy mechanizmu korbowego.

Gdzie jest granica?

Obecnie na rynku dostępne są części rowerowe o bardzo zróżnicowanej masie.

W przypadku przeciętnego rowerzysty czy zawodnika – waga ultra piórkowa raczej się nie sprawdzi. Części takie są przeważnie drogie, a ich wytrzymałość, sztywność i inne parametry często są sporo gorsze niż w przypadku trochę cięższych części. Nie są one także przeznaczone dla wszystkich, przez limit wagi użytkownika (np. 70kg). Trzeba po prostu zastanowić się, czy aż tak delikatne i niezbyt wytrzymałe części spełnią nasze wymagania. Często panuje przekonanie, że im coś droższe tym lepsze, bardziej długowieczne – niestety trzeba mieć świadomość, że nie w tym przypadku.

Odchodząc od tematu sprzętu – warto też samemu wejść na wagę. Dzięki odrobinie treningu często możemy schudnąć kilka kilogramów. Podczas jazdy pod górę na pewno to poczujemy 🙂

Kategorie
Trening

Dieta i nawadnianie

Jak w każdym sporcie, również w przypadku jazdy na rowerze dieta spełnia ważną rolę.

Nie ważne, czy wsiadamy na rower aby ogólnie poprawić swoją sprawność, dla przyjemności, aby schudnąć, czy też wygrywać wyścigi.

Trzeba wiedzieć, że jeżeli nie dostarczymy organizmowi odpowiedniej ilości paliwa efektów w postaci poprawy formy nie będzie, a jeżeli będziemy odżywiać się byle czym – efekty treningu będą byle jakie.

Najczęściej zapominamy o odpowiednim nawodnieniu. Organizm człowieka składa się w około 70% z wody i nawet z pozoru jej niewielki ubytek może spowodować min. skurcze mięśni czy spadek wydolności (przy utracie 2l płynów spadek wydolności o 20%).

Ile pić? Uśredniając – można przyjąć, że należy wypić około 500ml (1 bidon) podczas każdej godziny jazdy (jednak trzeba do tego podejść indywidualnie, ilość płynów będzie się też zmieniać wraz ze zmianą intensywności treningu czy np. temperatury).

Co pić? Przy krótkich spokojnych przejażdżkach wystarczy zwykła woda mineralna. Jeżeli planujemy intensywną jazdę, lub temperatura otoczenia jest wysoka – zaopatrzmy się w płyny z elektrolitami (ich uzupełnianie jest ważne, ponieważ tracimy je wraz z potem). Jeżeli natomiast planujemy długą jazdę – należy dodatkowo zadbać o odpowiednią zawartość węglowodanów w płynie.

Co z jedzeniem?

Organizm potrzebuje paliwa w postaci węglowodanów, białek i tłuszczy. Ich ilości będą się zmieniać, w zależności np. od posiłków przed/po treningu czy też tego, co chcemy osiągnąć.

Węglowodany zapewniają szybki zastrzyk energii – przekąski składające się głównie z nich (żele energetyczne, batony, lub bardziej naturalne – suszone owoce) są idealne w trakcie krótkich intensywnych wysiłków.

Wraz ze wzrostem długości wysiłku dobrze jest zwiększyć udział dłużej uwalniających energię tłuszczy (poleganie głównie na tłuszczach, np. orzechach, sprawdza się również, gdy trenując chcemy schudnąć).

Po treningu posiłek regeneracyjny powinien składać się z węglowodanów (aby uzupełnić glikogen) i białek budujących mięśnie.

Odżywki / suplementy?

W obecnych czasach, uprawiając sport na każdym kroku możemy natknąć się na odżywki i suplementy. Czy warto je stosować? Przede wszystkim należy zacząć od zdrowej diety i dostarczenia organizmowi odpowiednich składników (minerałów, witamin, węglowodanów itd.) z naturalnego pożywienia (warzywa, owoce, pełnoziarniste pieczywo, twaróg…). Zastąpienie takiego pożywienia suplementami na pewno nie jest zdrowe i nie przyniesie żądanych efektów treningu.

Odżywki i suplementy przyniosą zamierzony skutek w przypadku osób trenujących bardzo intensywnie (w tym przypadku bardzo trudno dostarczyć organizmowi odpowiedniej ilości niektórych składników dzięki „zwyczajnej” diecie) lub doraźnie, gdy na przykład nie mamy możliwości przygotowania odpowiedniego posiłku – baton proteinowy będzie ratunkiem.

Kategorie
Akcesoria

Zabezpieczenie roweru

Często zdarzają się sytuacje, gdy musimy pozostawić rower bez opieki. Niestety, w takich sytuacjach niezabezpieczony sprzęt może zmienić właściciela.

Warto zainwestować w odpowiednie akcesoria uniemożliwiające złodziejowi przywłaszczenie sobie naszego rumaka.

Na rynku istnieje szeroki wybór linek czy łańcuchów. Co wybrać?

Najtańsze są linki, można je dostać już za kilkanaście zł. Jednak takie rozwiązanie nie zatrzyma kogoś, kto planuje kradzież – tanią linkę można bardzo łatwo przeciąć nawet zwykłymi kombinerkami. Taka linka sprawdzi się jedynie w sytuacji, gdy „okazja czyni złodzieja” – ktoś zauważając rower bez żadnego zabezpieczenia może dokonać kradzieży, mimo iż tego nie planował.

Znacznie bezpieczniejsze będą grube linki, jednak to wydatek ponad 100zł.

Cięższy od linki, choć na pewno wytrzymalszy będzie łańcuch. Jego zaletą będzie też długość – umożliwiająca spięcie roweru z dowolnym elementem. W porównaniu do innych zabezpieczeń jest też dość kompaktowy, co ułatwia jego transport.

Do kompaktowych i lekkich należy również składane zabezpieczenie – wytrzymalsze od linki, jednak jego słabymi punktami są nity łączące stalowe elementy.

Popularnym zapięciem jest także U-Lock, który jest wytrzymalszy od wyżej wymienionych. Gruby pręt, z którego jest wykonany zmusza złodzieja do korzystania z dużych nożyc – co w centrum miasta na pewno zwróci na niego uwagę przechodniów. U-Lock dostępny jest w wielu rozmiarach, dostosowanych do każdego roweru.

Poza stosowaniem samego zapięcia warto też zwrócić uwagę na kilka innych szczegółów:

– spisanie numeru seryjnego z ramy. Jeżeli już rower zostanie skradziony znacznie ułatwi to jego identyfikację, szczególnie gdy jest to popularny model bez żadnych modyfikacji umożliwiających jego rozpoznanie.

– lokalizator: można go zainstalować w dowolnym, niewidocznym miejscu na rowerze.

– zastosowanie zacisków kół czy obejmy sztycy podsiodłowej na klucz imbusowy zamiast takich z „szybkozamykaczem”.

Kategorie
Akcesoria serwis

Jak przechowywać rower

Zima to bardzo dobry czas, aby zastanowić się nad miejscem i sposobem przechowywania roweru / rowerów. Jest to temat warty przemyślenia zwłaszcza, gdy mamy kilka maszyn lub gdy przestrzeń, którą możemy przeznaczyć do tego celu jest ograniczona.

Po pierwsze – miejsce przechowywania roweru jest ważne. Pomieszczenie powinno być ciepłe i suche – zapobiegnie to korozji, uszkodzeniu gumy, lakieru itd. Jeżeli w pomieszczeniu unosi się dużo kurzu lub pyłu – zaleca się przykrycie roweru specjalnym pokrowcem (gdy takiego nie posiadamy sprawdzi się też na przykład duża płachta folii). Jeżeli zmuszeni jesteśmy trzymać rower na przykład na balkonie trzeba go zabezpieczyć pokrowcem, pamiętając że i tak pod jego powierzchnią będzie gromadzić się wilgoć (dlatego trzeba zwrócić szczególną uwagę na zabezpieczenie odpowiednimi środkami części, które mogą korodować). Wadą balkonu, czy korytarza jest narażenie na zniszczenie (pogoda, sąsiedzi) i wysokie prawdopodobieństwo kradzieży roweru (znane są przypadki kradzieży roweru z balkonu nawet na ósmym piętrze!).

Po drugie – decyzja, który sposób przechowywania będzie nam najbardziej odpowiadał. Warto też wziąć pod uwagę to, czy rower tak przechowywany będzie często używany, czy też ma to być sposób przechowywania podczas okresu, gdy nie potrzebujemy roweru.

1) Wieszak ścienny. Dostępne są najróżniejsze opcje. Możemy kupić egzemplarz do wieszania jednego lub kilku rowerów. Oba występują w opcji zawieszenia roweru poziomego lub pionowego. Tańsze wieszaki mogą wyglądać nieszczególnie zachęcająco, ale możemy też znaleźć modele designerskie lub minimalistyczne (np. Clug – praktycznie niewidoczny), które bardzo dobrze sprawdzą się na przykład w pokoju.

2) Wieszak sufitowy. Sprawdzi się w wysokich pomieszczeniach.

3) Stojaki podłogowe. Sprawdzą się w przypadku ciężkich rowerów, lub gdy nie ma możliwości zastosowania wieszaków ściennych lub sufitowych. Zaletą stojaków jest to, że bez problemu możemy zmieniać miejsce, w którym znajduje się rower.

Po trzecie – jak przygotować rower do dłuższego okresu nie używania?

– Rower powinien być umyty, nasmarowany.

– Jeżeli planujemy przed kolejnym sezonem udać się do serwisu na przegląd – lepiej zrobić to jesienią lub zimą. Unikniesz wtedy wiosennych kolejek.

– Zwróć uwagę na opony. Lepiej nie stosuj maksymalnego zalecanego ciśnienia. Jeżeli rower stoi na kołach pamiętaj, aby w kołach było powietrze – zapobiegnie to odkształceniu i zniszczeniu opon.

– Ustaw biegi tak, aby łańcuch znajdował się na najmniejszych zębatkach z przodu i z tyłu (w przypadku przerzutek z odwrotną sprężyną – na największej zębatce). Linki i sprężyny przerzutek będą nie naprężone, co wydłuży ich żywotność.

– Zdemontuj akcesoria (szczególnie, gdy rower będzie znajdował się np. na balkonie), wyciągnij baterie z akcesoriów (gdyby bateria przypadkiem się wylała – nie uszkodzi np. licznika).

– Zabezpiecz rower przed kurzem.

Kategorie
Akcesoria

Strój rowerzysty

W co ubrać się na wycieczkę rowerową lub trening?

Zaczynając od głowy – przede wszystkim należy pamiętać o kasku. Aby dobrze chronił głowę należy dobrze dobrać rozmiar i wybrać sprawdzonego producenta. Poszczególne modele różnią się zastosowaniem, aerodynamiką, wentylacją. Jeżeli planujemy również jazdę nie tylko latem warto zaopatrzyć się w czapeczkę pod kask.

Kolejny element ochrony – okulary. Nie tylko chronią od promieni słonecznych ale też od pędu powietrza, deszczu, czasami gałązek przy jeździe przez gęsty las. Warto wybrać model z soczewkami dobrej jakości – będą bardziej trwałe a ścieżka przed nami lepiej widoczna.

Buty – dedykowane do specjalnych pedałów (SPD), które posiadają mechanizm umożliwiający wpięcie się butem do pedału. Na początku przyzwyczajenie się do takiego systemu może być kłopotliwe, ale warto się w nie zaopatrzyć. Pozwalają lepiej panować nad rowerem i umożliwiają lepsze przekazanie energii podczas pedałowania. W zależności od potrzeby możemy wybierać spośród szerokiego wachlarza modeli o zróżnicowanej sztywności podeszw oraz typów sznurowania.

Spodenki. Najważniejsze, aby dobrze dobrać rozmiar – właściwie wybrany, z dopasowaną wkładką – to gwarancja przyjemnej jazdy i braku obtarć.

Do jazdy rekreacyjnej idealne będą luźne spodenki (luźniejsze modele również dostępne są z „pampersem”), do jazdy sportowej lepiej sprawdzą się bardziej obcisłe – dostępne w opcji z szelkami lub bez.

Nie należy zapominać o koszulce. Koszulki kolarskie różnią się od koszulek przeznaczonych do innych sportów przede wszystkim kieszonkami umieszczonymi w jej dolnej części z tyłu. Jeżeli zamierzamy poruszać się rowerem po zmierzchu – warto wybrać taką z odblaskowymi wstawkami.

Bluzy/ spodnie jesienno-zimowe. Jeżeli planujemy także jazdę w chłodniejsze dni warto przemyśleć zakup cieplejszej odzieży o przeznaczeniu do jazdy na rowerze. Strój taki jest zaprojektowany tak, aby jednocześnie oddychać i chronić od zimna, ma odblaski przydatne w jesienne ponure wieczory.

Rękawiczki. Bardzo ważna część kolarskiej garderoby. Pozwalają na pewniejszy chwyt kierownicy, wkładki żelowe tłumią drgania, a podczas upadku chronią przed obtarciami dłoni.

Poza tym możemy kupić też bardziej specjalistyczną odzież, na przykład do jazdy w trudniejszych warunkach pogodowych:

– Ochraniacze na buty. Zakładane na buty, chronią przed deszczem, zimnem, a przy okazji zabrudzeniem butów np. błotem.

– Lekka kurtka lub kamizelka chroniąca przed wiatrem i deszczem.

– Rękawki / nogawki. Dzięki nim w szafie wystarczy tylko jeden komplet stroju rowerowego z krótkim rękawkiem. Gadżet ten jest również przydatny w warunkach, gdy temperatura szybko się zmienia – przez kompaktowy rozmiar możemy je cały czas mieć przy sobie i zakładać / ściągać podczas jazdy.

Kategorie
Akcesoria Trening

Trening w domu

Jesień, zima i wczesna wiosna przez niezachęcającą aurę (niskie temperatury, deszcz czy śnieg) potrafią zniechęcić do jazdy na rowerze na zewnątrz.

Trenując czy po prostu przemieszczając się na rowerze na dworze narażeni jesteśmy na przemoknięcie, zmarznięcie, rower szybciej się zużywa, brudzi, a przy jeździe po oblodzonej lub pokrytej liśćmi nawierzchni występuje większe prawdopodobieństwo upadku. W czasie wzmożonych zachorowań jesteśmy też wystawieni na kontakt z kimś, od kogo możemy złapać wirusa.

Jeżeli jednak nie potrafisz sobie odmówić wysiłku w postaci jazdy na rowerze również zimą – alternatywą dla marznięcia i przemoknięcia jest trening w domu.

Aby zacząć taki trening musimy się zaopatrzyć w odpowiedni sprzęt, którym może być:

1) Trenażer. Jest to urządzenie generujące opór, do którego „wpinamy” nasz rower. W zależności od modelu trenażery oferują nam różne funkcje.

Najprostsze egzemplarze z oporem magnetycznym i mechaniczną manetką zmiany oporu montowaną na kierownicy możemy kupić już za około 300-400zł.

Najdroższe trenażery mają możliwość podłączenia na przykład do komputera, są sterowane elektronicznie, wrażenia z jazdy bardziej przypominają jazdę na zewnątrz. Możemy obserwować na ekranie na przykład etap Tour de France z perspektywy kolarza, a nasz trenażer sam będzie zmieniał opór, aby symulować nachylenie właśnie pokonywanej przełęczy.

Jeżeli wybieramy model, do którego podpinamy rower z tylnym kołem – trzeba wyposażyć się też w specjalną oponę (zwykła znacznie szybciej się zużyje).

Zaletą trenażerów jest ich niewielki rozmiar, co ułatwia przechowywanie i transport.

2) Rolka. Trenażer rolkowy jest nieco starszym wynalazkiem niż trenażer. Ma prostszą budowę niż trenażer – składa się z 3 rolek na które po prostu kładziemy rower.

Zaletą tego urządzenia jest dodatkowa możliwość treningu techniki jazdy, ponieważ wymusza jazdę w dużym skupieniu, aby utrzymać równowagę – pierwsze jazdy przypominają nieco jazdę na lodzie.

Wadą większości modeli w porównaniu do trenażerów jest brak możliwości sterowania oporem (chociaż, jeżeli zależy nam na takiej funkcji to na rynku znajdziemy też trenażery rolkowe z mechanizmem oporowym).

3) Rower stacjonarny. Jeżeli mieszkamy w domu lub mamy w mieszkaniu sporo miejsca – można rozważyć zakup rowerka stacjonarnego. Zaletą w porównaniu do rolki czy trenażera jest to, że mamy 2 niezależne rowery – indoor / outdoor i nie musimy „przezbrajać” roweru z jazdy wewnątrz do jazdy na zewnątrz.

4) Spinning. Jeżeli lubimy kręcić w towarzystwie i potrzebujemy kogoś, kto nas zmotywuje do większego wysiłku – zajęcia spinningowe powinny w tym wypadku sprawdzić się najlepiej.

5) Zwift. W ostatnich latach ta forma wirtualnych spotkań sportowców zyskuje coraz większą popularność. Platforma ta umożliwia wirtualne spotkania w celu wspólnego treningu czy wyścigu wielu osób naraz, w czasie rzeczywistym (nie przeszkadza nawet to, że fizycznie znajdują się na różnych kontynentach). Aby móc korzystać ze Zwift’a potrzebujemy: trenażer lub rolka z pomiarem mocy komunikujące się poprzez ANT+ lub Bluetooth, albo dodatkowe czujniki prędkości, mocy, kadencji, rower kompatybilny z trenażerem, antena BT lub ANT+ jeśli nie jest wbudowana w komputer, tablet, telefon.

Kategorie
Akcesoria Części

Personalizacja roweru

Jeżeli rower odgrywa ważną rolę w Twoim życiu – spersonalizuj go, aby jazda sprawiała jeszcze więcej frajdy. Taki rower może odzwierciedlać w pewien sposób właściciela, ale zabieg personalizacji może też być przydatny w wypadku kradzieży – unikatowy rower łatwiej jest rozpoznać.

Typ roweru – jeżeli chcemy być inni niż wszyscy możemy wybrać mało popularny typ roweru – na przykład typu Cruiser, który sprawdzi się na niedzielnych przejażdżkach ścieżką rowerową. Inne mniej popularne rowery to min. ostre koło czy Fatbike.

Malowanie ramy / roweru – gdy ktoś czuję potrzebę posiadania maszyny jedynej w swoim rodzaju. Możemy udać się do lakiernika, który wykona malowanie wg naszego projektu. Niektóre firmy sprzedają też nowe rowery malowane według zamówienia klienta – na przykład Trek i jego ProjectOne.

Naklejki – możemy okleić rower lubianymi przez nas markami. Coraz częściej wśród amatorów popularne są też naklejki stosowane przez zawodowców, czyli zawierające imię, nazwisko, flagę narodowości właściciela roweru. Na takiej naklejce można też umieścić grupę krwi lub dane kontaktowe w razie wypadku. Poza wyglądem naklejki mogą pełnić również funkcję kamuflażu uszkodzeń lakieru.

Oświetlenie, dzwonek – dostępny jest szeroki asortyment. Różne wielkości, kształty, kolory, malowania. W rowerze miejskim możemy postawić na przykład na styl retro.

Koszyk i bidon – w sklepach możemy znaleźć koszyczki i bidony w różnych malowaniach. W barwach Teamowych, z marką naszego roweru, możemy też zamówić bidon z własną grafiką.

Torba / koszyk / sakwa – jeżeli lubimy wyprawy lub rower służy do transportu na przykład zakupów – możemy wyróżnić się ciekawą wyściółką koszyka lub grafiką na sakwach.

Opony / nakrętki na wentyle – kolorowe opony na pewno dodadzą charakteru rowerowi – na przykład całe kremowe lub z dyskretnym niebieskim paskiem. A nakrętka na wentyl nie musi być nudna – dostępne są świecące lub w kształcie nabojów, czaszek, truskawek, kostek do gry…

Części – czasy nudnych czarnych lub chromowanych części już się skończyły. Aby każdy szczegół roweru był naprawdę dopracowany możemy poszukać dla swojego rumaka na przykład takich części: chwyty kierownicy lub owijka z ciekawą grafiką, tarcze hamulcowe z kolorowym pająkiem, siodło z limitowanej edycji, rogi pasujące do malowania ramy, kaseta z kolorowym pająkiem, kolorowe silikonowe osłonki na ramiona korby, kolorowe obręcze kół lub / i piasty.

Top cap sterów – Mała rzecz, która może być wisienką na torcie. Można tą część kupić już z gotową grafiką, lub też wykonać na zamówienie. Drobiazg, a cieszy.

Strój – ubranie dopasowane do roweru i kasku wygląda naprawdę profesjonalnie. W ostatnich latach szczególnie modne są skarpetki wyróżniające się od innych.

Kategorie
Akcesoria

Jakie akcesoria do roweru?

Przy zakupie roweru warto zastanowić się, czego będziemy jeszcze potrzebować aby rower spełniał w pełni nasze oczekiwania. Poniżej lista propozycji.

Kask – bezpieczeństwo jest najważniejsze i kask powinien być podstawowym wyposażeniem rowerzysty.

Licznik – podstawowy model wyświetli podstawowe dane, takie jak na przykład: godzina, aktualna prędkość, przebyty dystans.

Im droższy – tym lepsza dokładność i więcej funkcji: pomiar tętna, funkcje GPS, wirtualny partner treningowy, pomiar generowanej mocy, aż po odczyt wiadomości otrzymanych na telefon.

Dzwonek – przydatny nie tylko podczas jazdy w mieście. Dostępne są w szerokiej gamie rozmiarów, kolorów. Mogą być zupełnie niewidoczne lub służyć jako element personalizujący rower.

Światła – bardzo ważny element poprawiający bezpieczeństwo.

Koszyk na bidon – nawodnienie podczas wysiłku jest bardzo ważne, dlatego koniecznie należy wyposażyć rower w zestaw: koszyk + bidon

Błotniki – Jeżeli rower używany jest całorocznie, a dodatkowy element przy rowerze nam nie przeszkadza- warto wybrać pełne błotniki montowane na stałe (zapewnią zdecydowanie lepszą ochronę). Jeżeli jazdy w deszczu są sporadyczne i na przykład nie chcemy dociążać roweru nadmiernie -dobrym wyborem będą błotniki typu Clip-on (można je łatwo i szybko zamontować/ zdemontować bez użycia narzędzi)

Koszyk – jeżeli używamy roweru do poruszania się po mieście, na przykład jako środek transportu na zakupy.

Torebka podsiodłowa – Lekka, niewidoczna lub większa i pojemna. Możemy dzięki niej cały czas mieć przy sobie niezbędne narzędzia, „ratunkowe” 10zł, batonika czy klucze do mieszkania. Alternatywą dla torebki jest plastikowy toolbox przypominający bidon – i tak jak bidon montowany w koszyczku.

Nóżka – gdy w pobliżu nie ma stojaka stopka uratuje sytuację. Dostępne są różne rodzaje, przed zakupem dobrze jest sprawdzić, która z nich będzie pasowała do Twojego roweru.

Pompka – Najważniejszy element przydatny przy awarii lub po dłuższym nie używaniu roweru – w domu czy garażu sprawdzi się stacjonarna, w trasie kompaktowa.

Zestaw naprawczy – mini-tool z podstawowym zestawem imbusów i śrubokrętów, skuwacz do łańcucha, łatki, dętka, łyżki do opon. To w większości przypadków wystarczy aby samodzielnie naprawić rower w przypadku najczęściej występujących awarii jak zerwany łańcuch, poluzowane siodełko, czy też „guma”. Warto też wyposażyć się w oliwkę do łańcucha – smarowanie jest prostą czynnością, którą możemy wykonać sami (a smarowanie łańcucha z odpowiednią częstotliwością znacznie poprawi komfort korzystania z roweru i wydłuży trwałość napędu).

Uchwyt na telefon – Możemy mieć telefon w widocznym miejscu na kierownicy. Dzięki różnym aplikacjom telefon może zastąpić licznik czy nawigację.

Zapięcie rowerowe – Obowiązkowe wyposażenie dojeżdżających do pracy czy szkoły. Możemy wybrać kompaktową i lekką linkę lub masywną linkę dzięki której możemy być pewni, że rower nie zniknie spod budynku.

Maska antysmogowa – Szczególnie w okresie grzewczym powinniśmy jej używać, aby ochronić swoje płuca przed pyłkami,

Pokrowiec na rower lub koła – Podczas transportu roweru zapobiegają obiciu roweru i zabrudzeniu samochodu. Mogą też służyć jako zabezpieczenie roweru podczas dłuższego przechowywania w garażu.

Wieszak na rower – Bardzo ułatwia przechowywanie roweru w mieszkaniu czy garażu.