Kategorie
Części Trening

Jaki rozmiar roweru?

Wybraliśmy już odpowiedni model roweru. A rozmiar?

Przed zakupem koniecznie trzeba zwrócić uwagę na rozmiar roweru.

Poza odpowiednim doborem typu roweru jest to drugi najważniejszy czynnik wpływający na odczucia z jazdy.

Dobrze dobrany rozmiar pozwoli uniknąć kontuzji, a rower będzie prowadził się w przewidywalny sposób.

Sercem roweru jest rama i to od doboru jej rozmiaru powinniśmy zacząć. Każdy producent udostępnia tabele z wyszczególnionymi przedziałami wzrostu, dla którego dedykowane są poszczególne rozmiary.

Jednak każdy człowiek ma inne proporcje ciała i dlatego nie zawsze należy sugerować się tymi danymi. Poza tym często sugerowany jest wybór rozmiaru tylko na podstawie wysokości ramy – a pomija się jej długość, która jest równie ważna, albo nawet ważniejsza.

Wstępnie można dobrać rozmiar na podstawie swojego wzrostu i tabel producenta (niekiedy różni producenci mają względem siebie różną rozmiarówkę, warto o tym pamiętać).

Jeżeli jednak potrzebujesz dobrze dopasowanego roweru – możesz skorzystać z różnego rodzaju kalkulatorów. Podają one rozmiar ramy po wpisaniu min takich danych jak długość ramion, tłowia czy przekrok.

Producenci często opisują rozmiary oznaczeniami S/M/L – należy wtedy sięgnąć do tabeli z geometrią roweru, gdzie podane są szczegółowe wymiary ramy.

Jeżeli nie jesteśmy pewni od czego zacząć – dobrze poprosić o pomoc specjalisty i skorzystać z usługi Bikefittingu. Specjalista nie tylko dobierze ramę na podstawie wymiarów poszczególnych części ciała, ale także uwzględni inne ważne zmienne – takie jak styl jazdy rowerzysty i jego gibkość.

Niestety źle dobranej ramy nie da się skorygować zmianą wysokości siodełka, długością mostka czy szerokością kierownicy.

Nie należy zapominać też o takich elementach jak siodło, kierownica i mostek.

Dobrze dobrana szerokość siodła pozwoli na wielogodzinną, komfortową jazdę nawet bez specjalistycznych spodenek z wkładką.

Natomiast odpowiednie ułożenie rąk (które jest wynikiem prawidłowo dobranych długości i kąta nachylenia mostka i kierownicy) pomoże uniknąć drętwienia nadgarstków i wpłynie na charakterystykę prowadzenia się roweru.

W rowerach MTB obserwujemy tendencje do stosowania coraz szerszych kierownic (w tym wypadku zmiana szerokości kierownicy wpływa na to, jak rower się prowadzi). W rowerach szosowych szerokość kierownicy powinno dobierać się na podstawie szerokości barków i tu mamy sytuację odwrotną niż w MTB – bardziej pożądana jest kierownica wąska (węższa kierownica poprawia parametry aerodynamiczne, a jednocześnie nie obserwujemy tu dużego pogorszenia w kontroli nad rowerem, na przykład na zjazdach).

Osobnym tematem jest rozmiar kół, szczególnie w przypadku rowerów górskich. W ostatnich latach poza tradycyjnymi MTB na kołach 26” pojawiły się także koła 27,5” oraz 29”.

Przy wyborze wielkości kół poza wzrostem rowerzysty należy kierować się również przeznaczeniem roweru.

Im mniejsze koło tym rower będzie zwrotniejszy, a ze względu na mniejszą masę kół będzie łatwiej przyspieszał. Idąc w drugą stronę – im większe koło, tym pewniej będzie pokonywać przeszkody i po uzyskaniu żądanej prędkości łatwiej będzie ją utrzymać, ale za to ciężej będzie manewrować w ciasnych zakrętach.

Osoby wysokie zdecydowanie lepiej będą czuły się na rowerze z kołami 27,5” lub 29” i rzadko już sięgają po rower na kołach 26” (coraz częściej producenci decydują się na rezygnację z tego rozmiaru kół w rowerach dla dorosłych w ogóle).

W przypadku niskich rowerzystów mogło by się wydawać, że są skazani na koła 26”. Jednak w tym wypadku sporo zależy też od rozmiaru ramy i przy jej właściwym doborze również osoby o wzroście na przykład 160cm mogą cieszyć się zaletami kół 27,5” czy 29”.

Kategorie
Akcesoria Części

Jaki rower kupić?

Przed zakupem roweru należy odpowiedzieć sobie na 3 podstawowe pytania:

– do jakich celów będzie używany?

– jak często i jak długo będziemy na nim jeździć?

– jaką kwotę chcemy na niego przeznaczyć?

Najważniejsze: w jakich okolicznościach będziemy wykorzystywać rower?

Jaki typ roweru będzie nam najlepiej służył? Jest mnóstwo rodzajów rowerów, a sprzęt dobrze dobrany do potrzeb będzie gwarantował wygodę i radość z jazdy.

Aby zawęzić obszar poszukiwań – po pierwsze musimy zdecydować, czy rower ma być głównie środkiem transportu, ma służyć do jazdy sportowej czy rekreacyjnej oraz w jakim terenie zamierzamy na nim jeździć.

Jako środek lokomocji sprawdzą się najlepiej:

Rower miejski

Prosta konstrukcja sprawia, że jest niezawodny, tani w użytkowaniu i łatwo go naprawić. Najczęściej takie rowery nie są wyposażone w przerzutki (1 bieg, lub kilka biegów w piaście), nie mają amortyzatorów.

Jest wygodny. Wpływa na to geometria wymuszająca wyprostowaną sylwetkę, szerokie i miękkie siodło,

Dodatki takie jak koszyk, nóżka i dzwonek nie tylko czynią użytkowanie tego roweru w mieście bardziej ergonomicznym, ale pomogą także spersonalizować maszynę.

Trekking / „Urban”

W porównaniu do roweru miejskiego zazwyczaj posiada więcej biegów i amortyzator, które z łatwością pozwolą pokonywać miejskie wzniesienia i krawężniki.

Bardziej sportowa geometria czyni rower bardziej zwrotnym i pozwala przemieszczać się szybciej – na przykład podczas dojazdu do szkoły czy pracy.

Bagażnik, światła, błotniki, szeroki wybór opon (również z kolcami) oraz dobre hamulce sprawiają, że rower sprawdzi się w miejskiej dżungli również jesienią i zimą.

Składak

Przez koła w rozmiarze 20” nie zapewni osiągów jak inne, klasyczne rowery, ale po złożeniu idealnie wpasuje się do małego mieszkania i bagażnika samochodu.

Jeżeli potrzebujemy roweru rekreacyjnego lub do jazdy sportowej – możemy wybierać spośród min.:

MTB

Szerokie opony z bieżnikiem i amortyzatory pozwolą pewnie i komfortowo poruszać się po leśnych szlakach

Różne odmiany „górali” pozwolą każdemu wybrać coś dopasowanego do jego stylu jazdy (koła w rozmiarach 26” / 27,5” / 29”; amortyzatory o bardzo z różnicowanym skoku; szeroki zakres doboru przełożeń…).

Szosa

Niska masa, sztywna konstrukcja, wąskie opony, pochylona pozycja – wszystko to pozwala szybko pokonywać duże odległości asfaltowymi odcinkami.

Nie musimy bać się o ból pleców, istnieją również mniej „wyczynowe” modele szosówek – dzięki ramie o mniej agresywnej geometrii pozwalają osiągnąć kompromis pomiędzy aerodynamiką a wygodą.

Gravel (tłumacząc z angielskiego – „szutrówka”)

Dla nie wprawnego oka gravel przypomina rower szosowy. Jednak szersze opony z drobnym bieżnikiem, szersza kierownica, mocniejsze hamulce oraz wygodniejsza pozycja pozwalają poruszać się nie tylko po asfalcie ale również po szutrach i łatwym terenie.

Wyposażając taki rower w sakwy uzyskujemy wymarzoną maszynę na wielodniowe wyprawy – na przykład pod namiot.

Przełajówka

Pierwotnie rower ten został wymyślony jako narzędzie do treningu dla kolarzy szosowych podczas zimy. Opony z bieżnikiem, minimalnie szersze od szosowych, nieco mocniejsze hamulce.

Rower podobny do Gravela, ale rama ma bardziej sportową geometrię, dzięki czemu przełajówki są bardziej zwrotne. Dzięki niższej masie rower łatwiej przyspiesza i wygodniej go przenosić przez przeszkody.

Cross

Idealny kompromis dla osoby nie zdecydowanej pomiędzy rowerem szosowym a MTB. Rower zbliżony do Trekkinga, jednak nie jest wyposażony w takie akcesoria jak bagażnik – jest dzięki temu lżejszy.

Koła 28”, prosta kierownica (dzięki niej rower prowadzi się w terenie nieco stabilniej niż na przykład Gravel z „barankiem”), amortyzator, opony typu semi-slick o umiarkowanej szerokości – wszystko to czyni rower jednym z najbardziej uniwersalnych.

Ciekawym dodatkiem do takiego roweru może być na przykład przyczepka umożliwiająca przewożenie dziecka.

E-bike – czyli rower z silnikiem

„Elektryki” zyskują coraz większą popularność. Możemy kupić wiele typów rowerów w odmianie typu E-Bike.

Rower górski z wspomaganiem pozwoli nawet nie wytrenowanej osobie zasmakować Alpejskich podjazdów ciągnących się dziesiątkami kilometrów.

W miejskich warunkach natomiast możemy wybrać rower miejski, który łączy zalety samochodu i roweru: pozwoli dojechać do pracy ścieżką rowerową – bez kropli potu, omijając korki 😊

A rozmiar?

Przed zakupem koniecznie trzeba też zwrócić uwagę na rozmiar roweru.

Poza odpowiednim doborem typu roweru jest to drugi najważniejszy czynnik wpływający na odczucia z jazdy.

Dobrze dobrany rower pozwoli uniknąć kontuzji, a rower będzie prowadził się w przewidywalny sposób.

Bikefitting pomaga dobrać nie tylko rozmiar ramy, ale także szerokość kierownicy, rozmiar siodełka i inne parametry.

Ile pieniędzy musimy wydać na rower?

Jeżeli zamierzamy korzystać z roweru raczej sporadycznie i nie przeszkadza nam wysoka masa roweru – wystarczający będzie sprzęt za 1200 – 1500zł.

Jeżeli zamierzamy jeździć regularnie, do około 3000zł dostaniemy już niezawodny, w miarę lekki sprzęt tani w eksploatacji.

Jeżeli szukamy roweru sportowego, mającego służyć na przykład do zawodów – trzeba liczyć się z wydatkiem minimum 5000zł, a w przypadku najlepszych modeli nawet do 50000zł.

Kategorie
Akcesoria serwis Trening

Jazda na rowerze zimą – ale jak?

Okres zimowy ze względu na niskie temperatury i często trudne warunki drogowe (lód, śnieg, błoto) zniechęca do jazdy sporą grupę rowerzystów.

Jednak gdy zastanowimy się jak zmienia się klimat (ostatnio zimy są znaczniej mniej srogie niż kiedyś) i zorientujemy się, że na rynku jest coraz więcej akcesoriów i odzieży, które sprawiają, że jazda nawet w kapryśną pogodę może być przyjemna i bezpieczna – jak najbardziej: zimą też można jeździć na rowerze. Warto to robić, chociażby ze względu na to, że jazda taka hartuje organizm i wzmacnia odporność.

Jak przygotować się do jazdy?

1) Nie ma złych warunków do jazdy – jest tylko źle ubrany rowerzysta. Odpowiedni strój to podstawa, a najważniejsza jest ochrona przed wychłodzeniem dłoni i stóp.

Powinniśmy zaopatrzyć się w rękawiczki (najlepiej z windstopperem), czapkę pod kask, ciepłe buty (lub neoprenowe ochraniacze na buty letnie), bieliznę termoaktywną i ocieplane spodnie i bluzę (tu też sprawdzi się windstopper). Możemy też zainwestować w ocieplane wkładki do butów.

2) Oświetlenie! Zima to czas, gdy szybko robi się ciemno. W ciągu dnia widoczność również jest słabsza niż latem. Dlatego warto zadbać o swoje bezpieczeństwo i zaopatrzyć się w światła / odblaski / kamizelkę odblaskową.

3) Przygotowanie roweru. Ze względu na trudne warunki (błoto, brud, wilgoć) powinniśmy szczególnie zadbać, aby rower był czysty i odpowiednio nasmarowany. Poza tym warto zaopatrzyć się w błotniki i odpowiednie opony – z bieżnikiem, który poradzi sobie na przykład ze śniegiem i wykonane z mieszanki gumy, która nie będzie ślizgała się po podłożu. Zimą dobrze też stosować nieco niższe ciśnienie w oponach – dodatkowo zwiększy to przyczepność.

Dobrze, aby rower był prostej budowy. Części jak amortyzatory, hamulce hydrauliczne są bardziej narażone na zniszczenie niż ich tańsze zamienniki (sztywny widelec i hamulce V-brake) gdy używamy ich w słonym śniegowym błocie.

Bardziej zapalonym rowerzystom polecam zaopatrzenie się na zimę w dodatkowy rower, tzw „zimówkę”, którego nie będzie nam szkoda zniszczyć.

Jeżeli sami nie jesteśmy w stanie ocenić, czy rower wymaga konserwacji czy naprawy – nasze wizyty w serwisie zimą powinny być zdecydowanie częstsze niż latem.

4) Technika jazdy. Powinniśmy pamiętać, aby przystosować prędkość jazdy do panujących warunków, aby nie zrobić sobie krzywdy. Są też pozytywne aspekty – możemy wykorzystać trudne warunki do podniesienia swoich umiejętności technicznych.

5) Odżywianie. Trzeba pamiętać, że w niskich temperaturach spalamy więcej kalorii – dlatego zabierajmy ze sobą na trening / wycieczkę więcej jedzenia.

Powinniśmy również zamienić zwykły bidon na termos. Na rynku dostępne są różne – od takich zapobiegających jedynie zamarzaniu napoju po takie, które utrzymują wysoką temperaturę zawartości przez kilka godzin.

Kategorie
serwis

Najlepszy serwis rowerowy?

Dla sporej grupy ludzi rower jest jak samochód, polegają na nim każdego dnia – używają go jako środku transportu lub sprzętu do treningu czy narzędzia do aktywnego spędzania wolnego czasu.

Dobry rower potrafi kosztować tyle, co średniej klasy samochód. I tak – jak wybieramy najlepszy serwis dla swojego samochodu – powinniśmy wybrać też taki serwis dla roweru. Zadbany, regularnie czyszczony i na bieżąco serwisowany sprzęt będzie bardziej niezawodny a jazda na nim będzie sprawiała zdecydowanie więcej radości.

Czym powinniśmy kierować się przy wyborze serwisu, któremu powierzymy swoją maszynę?

Przede wszystkim mechanikiem powinna być osoba z pasją, odpowiednimi umiejętnościami manualnymi i znająca się na tym, co robi.

W B-bike Twoim rowerem zajmie się ktoś z ponad 20 letnim doświadczeniem w majsterkowaniu (licząc pierwszą wymienioną dętkę i zamontowane błotniki w swoim rowerku, mając zaledwie 9 lat), a z ponad 8 letnim doświadczeniem zawodowym z pracą w profesjonalnych serwisach (przede wszystkim rowerowych, ale także narciarskich i sprzętu fitness takiego jak bieżnie czy rowery eliptyczne).

Poza naprawą rowerów pasja ta polega też na ich używaniu – można powiedzieć, że w ekstremalnych warunkach: starty w zawodach szosowych, MTB, maratonach, ale też trening czy normalna jazda „dojazdowa” po mieście czy wycieczki (oczywiście zimą również).

Testowanie różnego sprzętu, akcesoriów, części, rozwiązań technicznych, różnych rowerów na własnej skórze pomaga w byciu zdecydowanie lepszym mechanikiem.

Poza pasjonatem z wiedzą i umiejętnościami technicznymi w dobrym serwisie powinny także znaleźć się kompletne, profesjonalne narzędzia dobrej jakości.

W B-bike znajdziesz takie marki narzędzi jak Park Tool, VAR, Unior. Wszystkie narzędzia, których twój rower potrzebuje – nikt prawidłowo nie naprawi współczesnego roweru samym młotkiem i śrubokrętem, do każdej czynności serwisowej potrzebne są specjalistyczne narzędzia.

Potrzebujesz na przykład wycentrować lub złożyć karbonowe koła? Nie ma problemu – zrobię to zgodnie ze sztuką zaplatania i z pomocą profesjonalnej centrownicy Unior, tensometru i kluczy do szprych DT Swiss.

Opinie klientów czy znajomych – jak łatwo sprawdzić (na przykład na Google czy Facebook) B-bike ma bardzo dobrą opinię i dotychczasowi klienci polecają usługi serwisu.

Serwis B-bike jest wyjątkowy jeszcze pod jednym względem – nie musisz martwić się o to, jak dostarczyć zepsuty rower do serwisu.

Zadzwoń lub napisz – umówimy się na odbiór roweru i serwis door-to-door, albo szybki serwis na miejscu (potrzebuję tylko trochę miejsca – może to być garaż, ogród, pokój, korytarz, balkon…). Nic nie stoi również na przeszkodzie aby rower został dostarczony do punktu stacjonarnego napraw (ul. Kolejowa w Będzinie).

Kategorie
Akcesoria serwis

Transport roweru

Nie zawsze przemieszczamy się na rowerze, czasami zdarza się, że musimy pojechać gdzieś nie NA, a Z rowerem.

Zima i wczesna wiosna w ostatnich latach stały się okresem, w którym szczególnie chętnie rzesze rowerzystów – zarówno zawodowców jak i amatorów wyjeżdżają w miejsca cieplejsze niż Polska (min Włochy, Hiszpania, Chorwacja) aby tam pojeździć na rowerze trenując czy zwiedzając. Pojawia się wtedy pytanie: jak zapakować i zabezpieczyć rower aby dotarł na miejsce nie uszkodzony?

Jeżeli planujemy podróż samochodem, możemy zaopatrzyć się w bagażnik na dach lub taki na tył samochodu. Zaletą tego rozwiązania jest to, że mamy w środku auta wciąż dużo przestrzeni bagażowej. Wada – rower narażony na niekorzystny wpływ słońca, warunków atmosferycznych i uszkodzenia wynikające np. z uderzeń (np. przez gałęzie znajdujące się nad szosą) czy nieprawidłowego zamocowania roweru w uchwycie bagażnika.

Jeżeli mamy dużo miejsca w środku, możemy też przewozić rower w bagażniku lub na tylnym fotelu – wystarczy wtedy zaopatrzyć się w miękki pokrowiec na rower lub nawet koc, aby nie zabrudzić tapicerki i nie obić roweru.

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby zabrać ze sobą rower, gdy podróżujemy samolotem.

W wersji najbardziej ekonomicznej do zapakowania roweru będziemy potrzebowali w takim przypadku zwykłego kartonu. Jednak na niskiej cenie tego rozwiązania kończą się zalety: rower jest bardzo narażony na uszkodzenia, trzeba też w dużym stopniu go rozkręcić (przy transporcie niektóre luźne części mogą też zaginąć, bo często w kartonie powstają dziury).

Aby lepiej ochronić rower przed ewentualnymi uszkodzeniami – trzeba kupić specjalną walizkę. Są dostępne w różnych rozmiarach, w wersji miękkiej lub twardej. Mając twardą walizkę możemy być prawie pewni, że rower nie ulegnie uszkodzeniu, ale są też minusy: walizki takie przeważnie są drogie i nieco cięższe (przez co bagaż może nie zmieścić się w limicie wagi niektórych przewoźników).

Na co zwracać uwagę przy pakowaniu?

Najczęściej przez nieuwagę, niewiedzę lub pośpiech przy pakowaniu uszkodzeniu ulegają:

– hak tylnej przerzutki bądź sama przerzutka,

– wykrzywiają się tarcze hamulcowe,

– zapowietrzają hamulce

– powstają rysy, odpryski lakieru.

Aby uniknąć powyższych problemów wystarczy zabezpieczyć rower czymś miękkim, zaopatrzyć się w spacery do zacisków hamulcowych (wciśnięcie klamki hamulca, gdy koła są zdemontowane i zaciśnięcie się klocków w momencie, gdy pomiędzy nimi nie ma tarczy może spowodować zapowietrzenie hamulca), upewnić się, że nic nie opiera się ze zbyt dużą siłą bądź uderza o przerzutkę tylną i tarcze hamulcowe. Gdy rower leży na boku – lepiej ułożyć go przerzutką ku górze.

Dodatkowo należy pamiętać o spuszczeniu powietrza z opon (najlepiej do poziomu lekko poniżej minimalnego ciśnienia sugerowanego na oponie). Przy podróży samochodem lub samolotem (przez różnicę ciśnień bądź wysoką temperaturę) opona może ulec rozerwaniu.

Ważne jest, aby unieruchomić wszystkie ruchome części (np. przypięcie opaskami odkręconej kierownicy do ramy) – gdyby pozostały luźno mogły by się uszkodzić.

Dobrze też zapakować osobno takie elementy jak: licznik, bidon, pompka i wszystkie inne mocowane do roweru przy pomocy różnego typu zaczepów czy gniazd (zapobiegnie to ich zagubieniu).

Czego możemy potrzebować przy pakowaniu?

Oprócz kartonu / pokrowca /torby / walizki warto też zaopatrzyć się też w:

– coś miękkiego (szmatki, koc, folia bąbelkowa…),

– narzędzia (nożyk lub nożyczki; imbusy – w przypadku, gdy trzeba zdemontować siodło lub przestawić kierownicę, klucz „15” – do odkręcenia pedałów),

– opaski zaciskowe / „trytytki” (aby unieruchomić ruchome części),

– zestaw do czyszczenia roweru (przed transportem dobrze jest umyć rower, aby nie zabrudzić walizki, czy tapicerki samochodu).

Kategorie
serwis

Jak i czym smarować łańcuch i inne części?

Jedną z podstawowych czynności serwisowych roweru jest smarowanie niektórych jego części.

Dlaczego powinniśmy to robić? Powodów jest kilka:

– Nasmarowany rower jest cichszy, wydaje mniej odgłosów przypominających szum, pisk, trzaski, skrzypienie;

– Smarowanie czy też oliwienie wydłuża żywotność części;

– Regularne smarowanie zmniejsza prawdopodobieństwo awarii;

– Nasmarowany rower pozwala na lepsze przekazanie energii z pedałów w napędzanie roweru;

– Prawidłowo nasmarowany napęd pozwala nam uzyskać lepszą precyzję działania takich części jak przerzutki czy stery;

– Regularnie czyszczony i smarowany amortyzator działa precyzyjniej i posłuży nam dłużej.

Jak powinno smarować się rower?

Przed właściwym smarowaniem / oliwieniem powinniśmy dokładnie wyczyścić powierzchnię z pozostałego zużytego smaru i brudu. Nie wykonanie tej czynności spowoduje powstanie mieszaniny nowego i zużytego smaru, brudu i pyłu, która nie będzie spełniać funkcji smarowania, a zamiast tego ubrudzi nasz rower, który szybciej się zużyje (powstała maź będzie działać jak pasta ścierna). Do odtłuszczenia możemy wykorzystać specjalistyczne środki do czyszczenia rowerów jak również inne odtłuszczacze o podobnych właściwościach.

Po wyczyszczeniu powierzchni należy ją osuszyć i nałożyć smar lub olej po czym usunąć jego nadmiar (na przykład w przypadku łańcucha – powinniśmy umieścić olej na każdym ogniwku łańcucha, ale olej który pozostał na zewnątrz należy zetrzeć szmatką).

W zależności od tego, jaką część smarujemy – powinniśmy użyć właściwego specyfiku. I tak, na przykład łańcuch smarujemy dedykowaną oliwką (NIGDY WD-40!), a suport i stery smarem stałym.

Co w rowerze należy smarować?

Podstawowe elementy, które powinny być nasmarowane to: łańcuch, ruchome części przerzutek, łożyska (w piastach kół, sterach, suporcie), ruchome części hamulców (sworznie), amortyzatory.

Kiedy smarować?

Wszystko zależy jak często i w jakich warunkach użytkujemy rower.

Najprościej obserwować rower i smarować poszczególne miejsca gdy zauważymy, że są zbyt brudne (najbardziej widać to na łańcuchu), suche, lub wydają dziwne dźwięki.

Jeżeli nie jesteśmy pewni, czy już powinniśmy wykonać jakieś czynności serwisowe – możemy to zrobić mniej więcej według poniższego schematu:

W trudnych warunkach, jeżdżąc w deszczu czy błocie – łańcuch należy najlepiej smarować po każdej jeździe, a pozostałe części jak łożyska piast czy stery co najmniej raz, a czasami nawet kilka razy w roku.

Jeżeli używamy rower do jazdy rekreacyjnej, czyli w dobrych warunkach pogodowych, nie w trudnym terenie (np. nie jeździmy po błocie czy piachu), a nasze przebiegi nie przekraczają 1000km rocznie – smarowanie łańcucha kilka razy w roku powinno wystarczyć, a na smarowanie pozostałych części powinniśmy udać się do serwisu raz na rok lub raz na 2 lata.

Szczególną uwagę na smarowanie roweru powinniśmy zwrócić jesienią, zimą i wiosną (ze względu na warunki pogodowe – deszcz i śnieg).

Kategorie
serwis

Ciśnienie w oponach i pompka

Jednym z czynników najbardziej wpływających na charakterystykę jazdy roweru jest ciśnienie w oponach.

Zagadnienie jest z pozoru łatwe, jednak czasami może sprawić sporo problemów.

Często pojawiającym się powodem wizyty rowerzysty w serwisie jest „rower stawia duży opór podczas jazdy”. Powodem w części przypadków jest zbyt niskie ciśnienie w oponach (najlepiej, abyśmy kontrolowali ciśnienie i uzupełniali powietrze w dętkach co kilka tygodni. W niektórych przypadkach musimy to robić nawet codziennie).

Zbyt niskie ciśnienie wpłynie na zwiększenie oporów podczas jazdy, zwiększa też ryzyko przebicia dętki (tak zwany „snake”) przez „dobicie” dętki do obręczy.

Z drugiej strony zbyt wysokie ciśnienie spowoduje zmniejszenie przyczepności opony do podłoża, a jazda stanie się mniej komfortowa (opony będą mniej zdolne do tłumienia drgań).

Stosowanie niskiego ciśnienia ma swoje zalety szczególnie podczas jazdy w terenie (im mniejsze ciśnienie tym lepsza przyczepność). Aby cieszyć się z zalet stosowania ciśnienia poniżej 2 atmosfer najlepiej zamiast dętki zastosować system Tubeless (polega na zalaniu dedykowanej opony mleczkiem uszczelniającym) – likwidujemy w ten sposób problem związany z dobijaniem dętki do obręczy, płyn łata też inne drobne uszkodzenia opony (np. spowodowane wbitym w oponę kolcem).

Płyn uszczelniający może też mieć inne zastosowanie – wlewając go do dętki uzyskujemy ochronę przed przebiciami.

Jak w ogóle napompować dętkę? Potrzebujemy do tego pompki z odpowiednią końcówką, pasującą do wentylka (występują 3 rodzaje wentyli: AV: Shrader – samochodowy, SV: presta oraz DV: Dunlop – rowerowy). Najczęściej pompki są uniwersalne i pasują do wszystkich trzech rodzajów, jeżeli jednak mamy do dyspozycji na przykład tylko pompkę do wentyli samochodowych – pozostałe typy wentyli możemy napompować nią dzięki adapterowi.

Wentyl typu presta jest jedynym, jaki przed przystąpieniem do pompowania należy odkręcić.

Wartość ciśnienia (PSI/bar) dobieramy w zależności od tego ile ważymy, w jakim terenie się poruszamy, jaki styl jazdy preferujemy, jakiej szerokości opony posiadamy- sugerując się dodatkowo wartościami ciśnienia minimalnego i maksymalnego podanymi na każdej oponie.

W dużym uproszczeniu możemy przyjąć, że:

– im więcej ważymy, tym ciśnienie wyższe,

– im łatwiejszy teren – tym ciśnienie wyższe,

– im potrzebujemy większej przyczepności, tym ciśnienie niższe,

– im węższa opona tym ciśnienie wyższe.

Przed zakupem pompki trzeba zwrócić uwagę na maksymalną wartość ciśnienia, jaką jesteśmy w stanie osiągnąć przy jej użyciu. Ma to szczególne znaczenie w rowerach szosowych, gdzie musimy napompować opony do 7-10 barów, a nie wszystkimi pompkami jesteśmy w stanie osiągnąć tak wysokiej wartości.

Jaka pompka będzie najlepsza? Dobrze wyposażyć się w 2 rodzaje – stacjonarną i kompaktową. Pierwsza sprawdzi się w domu, przed wyjściem na rower. Druga jest konieczna w nagłych przypadkach, które mogą się przytrafić podczas jazdy.

Szybkie pompowanie? Kompresor ułatwi nam zadanie w domu czy garażu. W trasie możemy używać pompki na naboje CO.

Coraz częściej możemy natknąć się na obręcze wyższe niż standardowe (o wysokości do 25mm). Możemy w takim przypadku natknąć się na problem ze zbyt krótkim wentylem dętki. Na rynku są dostępne dętki z wentylkami długości nawet 80mm. Jeżeli jednak nie będziemy w stanie takiej dostać – możemy także zastosować przedłużki wentyli.

Jeżeli nie posiadamy pompki z manometrem – możemy zaopatrzyć się w elektroniczny manometr.

Możemy też spersonalizować rower przez montaż ciekawych nakrętek na wentyle – na przykład świecących (co dodatkowo zwiększa widoczność rowerzysty w nocy), lub w ciekawych kształtach (kości do gry, czaszki itp.).

Gdy mamy problem z samodzielnym doborem właściwego ciśnienia z pomocą przychodzi kalkulator Schwalbe:

https://www.schwalbe.com/en/pressureprof?fbclid=IwAR2_z2H8N7ud-kn5fGyyOrwouXEZo5mcU6Vt0fyDutBy1-wcNri2FOkxmzc

Kategorie
Części

Opony – jak wybrać?

Wybierając opony należy zacząć od doboru odpowiedniego rozmiaru. Jeżeli go nie znamy – możemy go znaleźć na starej oponie.

Oznaczenie rozmiaru znajdujące się zboku opony można rozszyfrować według schematu:

  • 26×2.1 – przedstawia rozmiar w calach. Oznacza oponę o średnicy 26 cali, o szerokości 2.1 cala.
  • 700×23 – rozmiar przedstawiony w jednostkach metrycznych. 700 oznacza średnicę wewnętrzną opony w milimetrach, a 23 szerokość w mm. Dla porównania zbliżona opona będzie miała oznaczenie calowe: 28×1.0.
  • 23-622 – oznaczenie ETRTO (od ang. European Tyre and Rim Technical Organisation – Europejska Organizacja Techniczna ds. Opon i Obręczy). W tym przypadku 23 jest szerokością opony, a 622 realną średnicą obręczy. Najlepiej kierować się właśnie tym oznaczeniem (jest najdokładniejsze)

Poza rozmiarem na oponie znajdziemy również TPI (ilość nici na cal kwadratowy), które oznacza gęstość oplotu. Im wartość tego parametru jest wyższa – tym lepiej (większa odporność na przebicia przy niższej masie).

Wybierając nową oponę: musi ona mieć taką samą średnicę, natomiast szerokość już nie koniecznie. W przypadku, gdy na przykład nasza stara opona była szerokości 2.1 cala – inne, o szerokości 1.9, jak i 2.25 będą pasować.

Odstępstwa nie powinny być jednak za duże: opona szerokości 2.4” przeznaczona do MTB raczej nie zmieści się w typowo miejskim rowerze (najlepiej w takim wypadku zmierzyć ile mamy miejsca pomiędzy widełkami ramy).

Trzeba też pamiętać o zasadzie, że opona nie powinna być węższa od obręczy. Szczególnie w przypadku rowerów crossowych / trekkingowych: typowo szosowa opona o szerokości 25mm nie powinna być w tym wypadku stosowana (mimo, że średnica pasuje).

Gdy wiemy, jakiego rozmiaru potrzebujemy – kolej na decyzję ile chcemy wydać na gumy. Należy być świadomym, że nie warto kupować tych najtańszych: są wykonane z gumy niskiej jakości, przez co są ciężkie, mają słabą przyczepność i źle układają się na obręczy (skutkuje to „biciem” i dyskomfortem podczas jazdy).

Opony średniej i wysokiej klasy wykonane są z lepszych mieszanek gumy i mają gęstszy oplot (TPI), co wpływa na lepszą przyczepność, niższą masę, optymalne opory toczenia, zwiększoną odporność na przebicia.

Drutowa, czy zwijana? – wiąże się to z ceną i jakością opony. Te lepsze zamiast druta w swojej konstrukcji posiadają sznurek, co wpływa min na zmniejszenie masy i lepsze parametry opony. Kevlar stosowany w oponach zwijanych wpływa też pozytywnie na ich trwałość.

Jaki bieżnik?

Wszystko zależy od warunków i terenu, w jakich zamierzamy używać roweru.

Do jazdy wyłącznie na asfalcie najlepsza będzie opona zupełnie gładka (slick) bądź z drobnymi rowkami lub „tarką” – zyskamy małe opory toczenia.

Do jazdy mieszanej na asfalcie i w łatwym terenie, szutrach itp. przeznaczone są „semi-slicki” – drobny bieżnik na środku i wyraźniejszy po bokach. Zapewnia to kompromis pomiędzy niskimi oporami toczenia a zadowalającą przyczepnością.

Opony przeznaczone do jazdy w terenie posiadają zazwyczaj wyższy bieżnik zapewniający dobrą przyczepność i trakcję podczas jazdy po błocie, kamieniach czy piasku, ale opory toczenia na asfalcie niestety są tu większe. Opony takie podczas jazdy po utwardzonych nawierzchniach szybko się zużywają.

Opony kierunkowe: w przypadku większości opon kierunek ich montażu ma znaczenie. Bieżnik jest zaprojektowany w taki sposób, że tylko montując oponę w kierunku oznaczonym strzałką na jej boku wykorzystamy jego zalety (optymalną przyczepność, opory toczenia itp.).

Niektóre opony przy strzałce mają oznaczenie front / rear. Oznacza to, że oponę na przednim kole powinniśmy założyć w odwrotnym kierunku niż na tylnym.

Kategorie
serwis

Serwis roweru

Jak często serwisować rower i na co zwracać uwagę?

O ile w przypadku samochodów sprawa jest prosta, bo coroczny obowiązkowy przegląd zmusza nas do pamiętania o sprawdzeniu stanu pojazdu – niestety często o serwisie roweru zapominamy, bądź nie wiemy jak często udać się z nim do mechanika.

Jeżeli używamy roweru w miarę regularnie (co najmniej 300-500km w ciągu roku) – minimum jedna wizyta w serwisie w ciągu roku jest wskazana.

Jeżeli jest to tylko przegląd mający na celu sprawdzenie ogólnego stanu roweru i ewentualne drobne regulacje – nie ma znaczenia, czy zrobimy to przed, czy po „sezonie” (chociaż często korzystniej załatwić to jesienią bądź zimą, wiosną czas oczekiwania na odebranie roweru z serwisu jest zdecydowanie dłuższy).

Jeżeli nie zauważyliśmy żadnych niepokojących oznak (na przykład dziwne dźwięki wydobywające się z napędu) – wystarczy, że przekażemy serwisantowi informację ile czasu minęło od ostatniego przeglądu, wtedy serwisant nakieruje nas, co jaki pakiet serwisu powinniśmy wybrać (podstawowe regulacje czy też bardziej kompleksowy serwis).

Podstawowy przegląd zazwyczaj obejmuje: ogólne sprawdzenie stanu roweru i zużycia części (min. klocki hamulcowe, łańcuch) i ewentualna wymiana jeżeli klient wyrazi zgodę; regulacja przerzutek i hamulców; sprawdzenie ciśnienia w oponach; smarowanie łańcucha.

Jeżeli występuje potrzeba bardziej kompleksowej usługi – jest ona dopasowywana do indywidualnego przypadku (centrowanie kół, odpowietrzanie hamulców, smarowanie piast, wymiana oleju w amortyzatorze itd…).

Niektóre czynności możemy również wykonać sami:

– pompowanie kół (powinniśmy sprawdzać ciśnienie nie rzadziej niż co kilka tygodni),

– smarowanie łańcucha (przed smarowaniem łańcuch należy wyczyścić, a częstość tej czynności zależy od rodzaju używanej oliwki i warunków, w jakich używamy roweru),

– naprawa drobnych awarii jak na przykład przebita dętka. Wystarczy zaopatrzyć się w zestaw podstawowych kluczy, łyżki do ściągania opon i pompkę.