Kategorie
serwis

Ciśnienie w oponach i pompka

Jednym z czynników najbardziej wpływających na charakterystykę jazdy roweru jest ciśnienie w oponach.

Zagadnienie jest z pozoru łatwe, jednak czasami może sprawić sporo problemów.

Często pojawiającym się powodem wizyty rowerzysty w serwisie jest „rower stawia duży opór podczas jazdy”. Powodem w części przypadków jest zbyt niskie ciśnienie w oponach (najlepiej, abyśmy kontrolowali ciśnienie i uzupełniali powietrze w dętkach co kilka tygodni. W niektórych przypadkach musimy to robić nawet codziennie).

Zbyt niskie ciśnienie wpłynie na zwiększenie oporów podczas jazdy, zwiększa też ryzyko przebicia dętki (tak zwany „snake”) przez „dobicie” dętki do obręczy.

Z drugiej strony zbyt wysokie ciśnienie spowoduje zmniejszenie przyczepności opony do podłoża, a jazda stanie się mniej komfortowa (opony będą mniej zdolne do tłumienia drgań).

Stosowanie niskiego ciśnienia ma swoje zalety szczególnie podczas jazdy w terenie (im mniejsze ciśnienie tym lepsza przyczepność). Aby cieszyć się z zalet stosowania ciśnienia poniżej 2 atmosfer najlepiej zamiast dętki zastosować system Tubeless (polega na zalaniu dedykowanej opony mleczkiem uszczelniającym) – likwidujemy w ten sposób problem związany z dobijaniem dętki do obręczy, płyn łata też inne drobne uszkodzenia opony (np. spowodowane wbitym w oponę kolcem).

Płyn uszczelniający może też mieć inne zastosowanie – wlewając go do dętki uzyskujemy ochronę przed przebiciami.

Jak w ogóle napompować dętkę? Potrzebujemy do tego pompki z odpowiednią końcówką, pasującą do wentylka (występują 3 rodzaje wentyli: AV: Shrader – samochodowy, SV: presta oraz DV: Dunlop – rowerowy). Najczęściej pompki są uniwersalne i pasują do wszystkich trzech rodzajów, jeżeli jednak mamy do dyspozycji na przykład tylko pompkę do wentyli samochodowych – pozostałe typy wentyli możemy napompować nią dzięki adapterowi.

Wentyl typu presta jest jedynym, jaki przed przystąpieniem do pompowania należy odkręcić.

Wartość ciśnienia (PSI/bar) dobieramy w zależności od tego ile ważymy, w jakim terenie się poruszamy, jaki styl jazdy preferujemy, jakiej szerokości opony posiadamy- sugerując się dodatkowo wartościami ciśnienia minimalnego i maksymalnego podanymi na każdej oponie.

W dużym uproszczeniu możemy przyjąć, że:

– im więcej ważymy, tym ciśnienie wyższe,

– im łatwiejszy teren – tym ciśnienie wyższe,

– im potrzebujemy większej przyczepności, tym ciśnienie niższe,

– im węższa opona tym ciśnienie wyższe.

Przed zakupem pompki trzeba zwrócić uwagę na maksymalną wartość ciśnienia, jaką jesteśmy w stanie osiągnąć przy jej użyciu. Ma to szczególne znaczenie w rowerach szosowych, gdzie musimy napompować opony do 7-10 barów, a nie wszystkimi pompkami jesteśmy w stanie osiągnąć tak wysokiej wartości.

Jaka pompka będzie najlepsza? Dobrze wyposażyć się w 2 rodzaje – stacjonarną i kompaktową. Pierwsza sprawdzi się w domu, przed wyjściem na rower. Druga jest konieczna w nagłych przypadkach, które mogą się przytrafić podczas jazdy.

Szybkie pompowanie? Kompresor ułatwi nam zadanie w domu czy garażu. W trasie możemy używać pompki na naboje CO.

Coraz częściej możemy natknąć się na obręcze wyższe niż standardowe (o wysokości do 25mm). Możemy w takim przypadku natknąć się na problem ze zbyt krótkim wentylem dętki. Na rynku są dostępne dętki z wentylkami długości nawet 80mm. Jeżeli jednak nie będziemy w stanie takiej dostać – możemy także zastosować przedłużki wentyli.

Jeżeli nie posiadamy pompki z manometrem – możemy zaopatrzyć się w elektroniczny manometr.

Możemy też spersonalizować rower przez montaż ciekawych nakrętek na wentyle – na przykład świecących (co dodatkowo zwiększa widoczność rowerzysty w nocy), lub w ciekawych kształtach (kości do gry, czaszki itp.).

Gdy mamy problem z samodzielnym doborem właściwego ciśnienia z pomocą przychodzi kalkulator Schwalbe:

https://www.schwalbe.com/en/pressureprof?fbclid=IwAR2_z2H8N7ud-kn5fGyyOrwouXEZo5mcU6Vt0fyDutBy1-wcNri2FOkxmzc

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *