Kategorie
Akcesoria Części Trening

Czy waga ma znaczenie?

Masa zarówno roweru jak i rowerzysty jest ważna, jeżeli mamy zamiar przemieszczać się najefektywniej.

Mniejszą masę zdecydowanie łatwiej rozpędzić i zużywamy też mniej energii, aby tą masę przemieszczać. Wcale nie musisz być zawodowym sportowcem, aby poczuć zalety lekkiego roweru – im lżejszy tym łatwiej będzie go wnieść na III piętro, a podjazdy będą nieco łatwiejsze do pokonania.

Czy warto zainteresować się odchudzeniem swojego roweru? Jakie części najlepiej wymienić?

Po pierwsze trzeba przemyśleć, co się opłaca. W niektórych przypadkach tańszym rozwiązaniem będzie wymiana całego roweru, niż jego poszczególnych elementów (na przykład, gdy stary sprzęt zbudowany jest z ciężkich podzespołów, na bazie ciężkiej ramy).

Jeżeli zdecydujemy się odchudzić już posiadaną maszynę – trzeba sprawdzić ile ważą poszczególne części i przeanalizować, na jakich elementach najwięcej zbijemy z wagi.

Odchudzanie roweru najlepiej zacząć od opon i kół. Ze względu na to, że jest to masa rotująca – różnica w łatwości rozpędzania roweru będzie w tym miejscu najbardziej odczuwalna.

Następnie możemy skupić się na rurkach (kierownica, sztyca, mostek), siodle, elementach napędu (te najlepiej wymieniać przy okazji, gdy stare się zużyją). Na koniec zostają drobiazgi jak koszyki na bidon, chwyty kierownicy, czy śrubki.

W niektórych przypadkach odchudzając rower możemy „upiec dwie pieczenie na jednym ogniu”. Na przykład gdy nasz rower zbudowany jest głównie na bazie aluminiowych elementów – możemy wymienić je na karbonowe. Ze względu na właściwości włókna węglowego nie tylko spadnie masa, ale poprawi się jednocześnie sztywność i tłumienie drgań. Odczujemy to szczególnie w przypadku ramy, obręczy kół, kierownicy czy mechanizmu korbowego.

Gdzie jest granica?

Obecnie na rynku dostępne są części rowerowe o bardzo zróżnicowanej masie.

W przypadku przeciętnego rowerzysty czy zawodnika – waga ultra piórkowa raczej się nie sprawdzi. Części takie są przeważnie drogie, a ich wytrzymałość, sztywność i inne parametry często są sporo gorsze niż w przypadku trochę cięższych części. Nie są one także przeznaczone dla wszystkich, przez limit wagi użytkownika (np. 70kg). Trzeba po prostu zastanowić się, czy aż tak delikatne i niezbyt wytrzymałe części spełnią nasze wymagania. Często panuje przekonanie, że im coś droższe tym lepsze, bardziej długowieczne – niestety trzeba mieć świadomość, że nie w tym przypadku.

Odchodząc od tematu sprzętu – warto też samemu wejść na wagę. Dzięki odrobinie treningu często możemy schudnąć kilka kilogramów. Podczas jazdy pod górę na pewno to poczujemy 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *