Kategorie
serwis

Czy wiesz, że trzeba serwisować też amortyzator?

Oddając rower do serwisu najczęściej myślimy o regulacji przerzutek czy wymianie dziurawej dętki, warto jednak pamiętać też o amortyzatorze – regularnie serwisowany będzie działał lepiej i dłużej posłuży.

Amortyzator pracując generuje tarcie, a gdy w obszarze tego tarcia jest sucho i brudno – widelec nie działa płynnie i może się zacierać i bardzo szybko zniszczą się elementy ślizgowe.

Ciekawostką jest, że większość nowych amortyzatorów wymaga serwisu przed pierwszą jazdą (fabrycznie jest w nich za mało smaru/oleju)!

Nawet podstawowy serwis bardzo poprawia pracę amortyzacji. Polega on na demontażu dolnych goleni, dokładnym wyczyszczeniu wszystkich elementów, wizualnej kontroli ślizgów i uszczelek, smarowaniu uszczelek, nasączeniu olejem gąbeczek smarujących, zalaniu goleni świeżym smarem.

We własnym zakresie doraźnie możesz używać preparatu Brunox Deo – wystarczy spryskać nim górne golenie i po chwili ugiąć amortyzator. Jeżeli na goleniach pojawi się brud – usuń go i powtórz operację do kilku razy.

Pamiętaj jednak, że jeżeli zacząłeś używać Brunoxa – stosuj go regularnie i nie używaj go na nowych amortyzatorach i bezpośrednio po serwisie. Preparat ten ma taką specyfikę, że bardzo dobrze usuwa brud, ale też wypłukuje smar. Jest więc idealny, jeżeli chcesz odwlec nieco wizytę w serwisie amortyzatorów.

Warto przeczytać instrukcję instrukcji Twojego amortyzatora – są tam tabele z zalecanymi terminami przeglądów – np. co 25 godzin jazdy. I naprawdę, jeżeli regularnie używasz roweru i zrobisz przegląd przynajmniej 2-3 razy w roku – poczujesz różnicę!

Dzięki regularnemu serwisowaniu zapobiegniesz powstaniu takich wżerów jak na zdjęciu poniżej. Wystarczy tylko tyle, aby amortyzator działał dużo gorzej…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *