Kategorie
serwis

Czy wiesz, że trzeba serwisować też amortyzator?

Oddając rower do serwisu najczęściej myślimy o regulacji przerzutek czy wymianie dziurawej dętki, warto jednak pamiętać też o amortyzatorze – regularnie serwisowany będzie działał lepiej i dłużej posłuży.

Amortyzator pracując generuje tarcie, a gdy w obszarze tego tarcia jest sucho i brudno – widelec nie działa płynnie i może się zacierać i bardzo szybko zniszczą się elementy ślizgowe.

Ciekawostką jest, że większość nowych amortyzatorów wymaga serwisu przed pierwszą jazdą (fabrycznie jest w nich za mało smaru/oleju)!

Nawet podstawowy serwis bardzo poprawia pracę amortyzacji. Polega on na demontażu dolnych goleni, dokładnym wyczyszczeniu wszystkich elementów, wizualnej kontroli ślizgów i uszczelek, smarowaniu uszczelek, nasączeniu olejem gąbeczek smarujących, zalaniu goleni świeżym smarem.

We własnym zakresie doraźnie możesz używać preparatu Brunox Deo – wystarczy spryskać nim górne golenie i po chwili ugiąć amortyzator. Jeżeli na goleniach pojawi się brud – usuń go i powtórz operację do kilku razy.

Pamiętaj jednak, że jeżeli zacząłeś używać Brunoxa – stosuj go regularnie i nie używaj go na nowych amortyzatorach i bezpośrednio po serwisie. Preparat ten ma taką specyfikę, że bardzo dobrze usuwa brud, ale też wypłukuje smar. Jest więc idealny, jeżeli chcesz odwlec nieco wizytę w serwisie amortyzatorów.

Warto przeczytać instrukcję instrukcji Twojego amortyzatora – są tam tabele z zalecanymi terminami przeglądów – np. co 25 godzin jazdy. I naprawdę, jeżeli regularnie używasz roweru i zrobisz przegląd przynajmniej 2-3 razy w roku – poczujesz różnicę!

Dzięki regularnemu serwisowaniu zapobiegniesz powstaniu takich wżerów jak na zdjęciu poniżej. Wystarczy tylko tyle, aby amortyzator działał dużo gorzej…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *