Kategorie
serwis

Hamulce tarczowe – kiedy i co serwisować?

Hamulce są bardzo ważnym elementem roweru i od ich niezawodności zależy nasze bezpieczeństwo. Aby hamulce właściwie spełniały swoją funkcję należy odpowiednio o nie dbać i regularnie sprawdzać ich stan techniczny.

Co wskazuje na to, że już nadszedł moment, w którym powinniśmy udać się do serwisu na przegląd hamulców?

Pierwsza rzecz, którą zauważamy to uczucie „gumowej klamki” przy jej wciskaniu. Dzieje się tak, gdy hamulec jest zapowietrzony (ciecze są nieściśliwe, ale z czasem do układu hamulcowego dostaje się powietrze – które w odróżnieniu od płynów przy ściskaniu zmniejsza swoją objętość). Oprócz tego, że klamka po wciśnięciu „nie odbija” od razu i wraca nieco wolniej do pierwotnej pozycji, objawami zapowietrzenia jest też to, że możemy docisnąć klamkę do samej kierownicy. Przy objawach opisanych powyżej należy udać się do serwisu, aby mechanik dokładnie określił, czy hamulec wymaga odpowietrzenia, wymiany / uzupełnienia płynu czy też wymiany uszczelek.

Ważne, aby zastosować odpowiedni płyn i części zamienne, ponieważ istnieją hamulce z płynem mineralnym oraz DOT – nie wolno mieszać części i płynów nie odpowiednich dla danych hamulców. Większość producentów hamulców stosuje płyn mineralny (ze względu na jego zalety oraz mniej uciążliwą eksploatację).

Warto też wiedzieć, że płyn DOT jest żrący i na przykład, gdy dostanie się na lakier ramy – zniszczy go, jeżeli nie zostanie niezwłocznie usunięty. Tak samo niszcząco działa też na uszczelki – zużywają się szybciej niż te w hamulcach z płynem mineralnym. Jeżeli stoimy przed wyborem hamulców- płyn DOT ma jeszcze jedną wadę – jest higroskopijny (wchłania wodę) i z czasem jego temperatura wrzenia się obniża, co obniża skuteczność hamowania.

Jeżeli układ hamulcowy działa dobrze, kolejną rzeczą, którą należy co jakiś czas sprawdzać jest zużycie klocków hamulcowych. Najlepiej przed oględzinami zdjąć koło, a następnie ocenić, czy grubość powierzchni hamującej jest wystarczająca oraz czy nie dostał się na nią olej lub inne zabrudzenia. Nawet w przypadku nowych klocków może okazać się, że występuje konieczność ich wymiany właśnie ze względu na zabrudzenie olejem.

Tarcze zużywają się tak jak klocki (chociaż nieco wolniej). Każdy producent podaje przy jakiej minimalnej grubości powierzchni hamującej trzeba wymienić tarczę (możemy to zmierzyć suwmiarką). Aby hamulec działał prawidłowo tarcza musi też być prosta i czysta. Gdy powierzchnia tarczy lub klocków jest zabrudzona – często poza obniżoną skutecznością hamowania występuje też popularny objaw „pisku”.

Co jakiś czas warto też sprawdzić, czy wszystkie śruby są dokręcone – zdarzają się czasami przypadki min. poluzowania tarczy hamulcowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *