Kategorie
serwis

Jak i czym smarować łańcuch i inne części?

Jedną z podstawowych czynności serwisowych roweru jest smarowanie niektórych jego części.

Dlaczego powinniśmy to robić? Powodów jest kilka:

– Nasmarowany rower jest cichszy, wydaje mniej odgłosów przypominających szum, pisk, trzaski, skrzypienie;

– Smarowanie czy też oliwienie wydłuża żywotność części;

– Regularne smarowanie zmniejsza prawdopodobieństwo awarii;

– Nasmarowany rower pozwala na lepsze przekazanie energii z pedałów w napędzanie roweru;

– Prawidłowo nasmarowany napęd pozwala nam uzyskać lepszą precyzję działania takich części jak przerzutki czy stery;

– Regularnie czyszczony i smarowany amortyzator działa precyzyjniej i posłuży nam dłużej.

Jak powinno smarować się rower?

Przed właściwym smarowaniem / oliwieniem powinniśmy dokładnie wyczyścić powierzchnię z pozostałego zużytego smaru i brudu. Nie wykonanie tej czynności spowoduje powstanie mieszaniny nowego i zużytego smaru, brudu i pyłu, która nie będzie spełniać funkcji smarowania, a zamiast tego ubrudzi nasz rower, który szybciej się zużyje (powstała maź będzie działać jak pasta ścierna). Do odtłuszczenia możemy wykorzystać specjalistyczne środki do czyszczenia rowerów jak również inne odtłuszczacze o podobnych właściwościach.

Po wyczyszczeniu powierzchni należy ją osuszyć i nałożyć smar lub olej po czym usunąć jego nadmiar (na przykład w przypadku łańcucha – powinniśmy umieścić olej na każdym ogniwku łańcucha, ale olej który pozostał na zewnątrz należy zetrzeć szmatką).

W zależności od tego, jaką część smarujemy – powinniśmy użyć właściwego specyfiku. I tak, na przykład łańcuch smarujemy dedykowaną oliwką (NIGDY WD-40!), a suport i stery smarem stałym.

Co w rowerze należy smarować?

Podstawowe elementy, które powinny być nasmarowane to: łańcuch, ruchome części przerzutek, łożyska (w piastach kół, sterach, suporcie), ruchome części hamulców (sworznie), amortyzatory.

Kiedy smarować?

Wszystko zależy jak często i w jakich warunkach użytkujemy rower.

Najprościej obserwować rower i smarować poszczególne miejsca gdy zauważymy, że są zbyt brudne (najbardziej widać to na łańcuchu), suche, lub wydają dziwne dźwięki.

Jeżeli nie jesteśmy pewni, czy już powinniśmy wykonać jakieś czynności serwisowe – możemy to zrobić mniej więcej według poniższego schematu:

W trudnych warunkach, jeżdżąc w deszczu czy błocie – łańcuch należy najlepiej smarować po każdej jeździe, a pozostałe części jak łożyska piast czy stery co najmniej raz, a czasami nawet kilka razy w roku.

Jeżeli używamy rower do jazdy rekreacyjnej, czyli w dobrych warunkach pogodowych, nie w trudnym terenie (np. nie jeździmy po błocie czy piachu), a nasze przebiegi nie przekraczają 1000km rocznie – smarowanie łańcucha kilka razy w roku powinno wystarczyć, a na smarowanie pozostałych części powinniśmy udać się do serwisu raz na rok lub raz na 2 lata.

Szczególną uwagę na smarowanie roweru powinniśmy zwrócić jesienią, zimą i wiosną (ze względu na warunki pogodowe – deszcz i śnieg).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *