Kategorie
serwis

Jak myć rower?

Podstawowym zabiegiem serwisowym, który wydłuża życie roweru jest jego mycie. Czysty rower wolniej się zużywa i oczywiście – wygląda lepiej niż brudny.

Jest to czynność, którą możemy wykonać sami lub zlecić serwisowi (wtedy będziesz pewny, że rower zostanie wyczyszczony dostosowaną do niego chemią, która go nie zniszczy a mechanik mający wprawę doczyści rower tak, że będzie wyglądał jak nowy).

Zabrudzony napęd zużywa się dużo szybciej, ponieważ piasek, błoto i pył wymieszany ze smarem tworzą coś w rodzaju pasty ściernej, która ściera elementy łańcucha czy zębatek. Podobnie jest w przypadku amortyzatorów – jeżeli nie utrzymujemy ich w czystości brud gromadzący się na nich dostaje się do środka niszcząc uszczelki, tulejki…

Mycie – jak zacząć? Na pewno każdy słyszał, że do mycia roweru nie wolno stosować myjki ciśnieniowej. Jeżeli jednak użyjemy wspomnianej myjki z głową – nie zrobimy krzywdy łożyskom i amortyzatorom. Myjka sprawdzi się na przykład przy wstępnym spłukaniu ramy czy kół i obręczy (nie należy kierować strumienia wody bezpośrednio na łożyska i amortyzatory, aby nie wtłoczyć do nich wody i brudu co spowodowałoby zniszczenie łożysk, uszczelek) z błota gdy rower jest bardzo brudny. Pamiętaj jednak, aby nie stosować maksymalnego ciśnienia i myć z rozsądnej odległości.

Po wstępnym spłukaniu błota myjką nadchodzi kolej na właściwe mycie. Będziesz potrzebować wiaderka z wodą, szczotek, szmatek, gąbki, chemii do mycia (najlepiej zastosować specjalistyczne szampony do mycia roweru i środki do mycia łańcucha). Najlepiej zacznij od napędu – użyj twardej szczotki i dokładnie wyczyść chain cleaner’em łańcuch, kasetę i korbę. Szczotki również dobrze sprawdzą się przy zaschniętym brudzie czy błocie na ramie, kołach itd. Dopiero po umyciu napędu przystępujemy do mycia pozostałych elementów roweru szamponem – tu sprawdzi się miękka szczotka, wszelkiego rodzaju gąbki, szmatki.

Ważne, aby po umyciu rower wysuszyć. Gdy nie mamy warunków, aby rower wysechł sam i musimy na przykład odstawić go do garażu należy dokładnie osuszyć go szmatkami lub kompresorem (zapobiegnie to zardzewieniu części).

Wisienką na torcie będzie polerowanie ramy. Możemy użyć nabłyszczaczy w sprayu lub pasty polerskiej. Rama po ich użyciu będzie wyglądała jak nowa.

Zima i wczesna wiosna są okresem, w którym szczególnie powinniśmy zadbać o regularne mycie, ponieważ chemia używana przez drogowców i błoto śniegowe bardzo szkodzą rowerom.

Pamiętaj, aby używać odpowiednich środków myjących. Często zdarzają się przypadki, gdy ktoś zniszczył rower myjąc go płynem do mycia silników.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *