Podstawowym zabiegiem serwisowym, który wydłuża życie roweru jest jego mycie. Czysty rower wolniej się zużywa i oczywiście – wygląda lepiej niż brudny.
Jest to czynność, którą możemy wykonać sami lub zlecić serwisowi (wtedy będziesz pewny, że rower zostanie wyczyszczony dostosowaną do niego chemią, która go nie zniszczy a mechanik mający wprawę doczyści rower tak, że będzie wyglądał jak nowy).
Zabrudzony napęd zużywa się dużo szybciej, ponieważ piasek, błoto i pył wymieszany ze smarem tworzą coś w rodzaju pasty ściernej, która ściera elementy łańcucha czy zębatek. Podobnie jest w przypadku amortyzatorów – jeżeli nie utrzymujemy ich w czystości brud gromadzący się na nich dostaje się do środka niszcząc uszczelki, tulejki…
Mycie – jak zacząć? Na pewno każdy słyszał, że do mycia roweru nie wolno stosować myjki ciśnieniowej. Jeżeli jednak użyjemy wspomnianej myjki z głową – nie zrobimy krzywdy łożyskom i amortyzatorom. Myjka sprawdzi się na przykład przy wstępnym spłukaniu ramy czy kół i obręczy (nie należy kierować strumienia wody bezpośrednio na łożyska i amortyzatory, aby nie wtłoczyć do nich wody i brudu co spowodowałoby zniszczenie łożysk, uszczelek) z błota gdy rower jest bardzo brudny. Pamiętaj jednak, aby nie stosować maksymalnego ciśnienia i myć z rozsądnej odległości.
Po wstępnym spłukaniu błota myjką nadchodzi kolej na właściwe mycie. Będziesz potrzebować wiaderka z wodą, szczotek, szmatek, gąbki, chemii do mycia (najlepiej zastosować specjalistyczne szampony do mycia roweru i środki do mycia łańcucha). Najlepiej zacznij od napędu – użyj twardej szczotki i dokładnie wyczyść chain cleaner’em łańcuch, kasetę i korbę. Szczotki również dobrze sprawdzą się przy zaschniętym brudzie czy błocie na ramie, kołach itd. Dopiero po umyciu napędu przystępujemy do mycia pozostałych elementów roweru szamponem – tu sprawdzi się miękka szczotka, wszelkiego rodzaju gąbki, szmatki.
Ważne, aby po umyciu rower wysuszyć. Gdy nie mamy warunków, aby rower wysechł sam i musimy na przykład odstawić go do garażu należy dokładnie osuszyć go szmatkami lub kompresorem (zapobiegnie to zardzewieniu części).
Wisienką na torcie będzie polerowanie ramy. Możemy użyć nabłyszczaczy w sprayu lub pasty polerskiej. Rama po ich użyciu będzie wyglądała jak nowa.
Zima i wczesna wiosna są okresem, w którym szczególnie powinniśmy zadbać o regularne mycie, ponieważ chemia używana przez drogowców i błoto śniegowe bardzo szkodzą rowerom.
Pamiętaj, aby używać odpowiednich środków myjących. Często zdarzają się przypadki, gdy ktoś zniszczył rower myjąc go płynem do mycia silników.