Przed zakupem roweru należy odpowiedzieć sobie na 3 podstawowe pytania:
– do jakich celów będzie używany?
– jak często i jak długo będziemy na nim jeździć?
– jaką kwotę chcemy na niego przeznaczyć?
Najważniejsze: w jakich okolicznościach będziemy wykorzystywać rower?
Jaki typ roweru będzie nam najlepiej służył? Jest mnóstwo rodzajów rowerów, a sprzęt dobrze dobrany do potrzeb będzie gwarantował wygodę i radość z jazdy.
Aby zawęzić obszar poszukiwań – po pierwsze musimy zdecydować, czy rower ma być głównie środkiem transportu, ma służyć do jazdy sportowej czy rekreacyjnej oraz w jakim terenie zamierzamy na nim jeździć.
Jako środek lokomocji sprawdzą się najlepiej:
Rower miejski
Prosta konstrukcja sprawia, że jest niezawodny, tani w użytkowaniu i łatwo go naprawić. Najczęściej takie rowery nie są wyposażone w przerzutki (1 bieg, lub kilka biegów w piaście), nie mają amortyzatorów.
Jest wygodny. Wpływa na to geometria wymuszająca wyprostowaną sylwetkę, szerokie i miękkie siodło,
Dodatki takie jak koszyk, nóżka i dzwonek nie tylko czynią użytkowanie tego roweru w mieście bardziej ergonomicznym, ale pomogą także spersonalizować maszynę.
Trekking / „Urban”
W porównaniu do roweru miejskiego zazwyczaj posiada więcej biegów i amortyzator, które z łatwością pozwolą pokonywać miejskie wzniesienia i krawężniki.
Bardziej sportowa geometria czyni rower bardziej zwrotnym i pozwala przemieszczać się szybciej – na przykład podczas dojazdu do szkoły czy pracy.
Bagażnik, światła, błotniki, szeroki wybór opon (również z kolcami) oraz dobre hamulce sprawiają, że rower sprawdzi się w miejskiej dżungli również jesienią i zimą.
Składak
Przez koła w rozmiarze 20” nie zapewni osiągów jak inne, klasyczne rowery, ale po złożeniu idealnie wpasuje się do małego mieszkania i bagażnika samochodu.
Jeżeli potrzebujemy roweru rekreacyjnego lub do jazdy sportowej – możemy wybierać spośród min.:
MTB
Szerokie opony z bieżnikiem i amortyzatory pozwolą pewnie i komfortowo poruszać się po leśnych szlakach
Różne odmiany „górali” pozwolą każdemu wybrać coś dopasowanego do jego stylu jazdy (koła w rozmiarach 26” / 27,5” / 29”; amortyzatory o bardzo z różnicowanym skoku; szeroki zakres doboru przełożeń…).
Szosa
Niska masa, sztywna konstrukcja, wąskie opony, pochylona pozycja – wszystko to pozwala szybko pokonywać duże odległości asfaltowymi odcinkami.
Nie musimy bać się o ból pleców, istnieją również mniej „wyczynowe” modele szosówek – dzięki ramie o mniej agresywnej geometrii pozwalają osiągnąć kompromis pomiędzy aerodynamiką a wygodą.
Gravel (tłumacząc z angielskiego – „szutrówka”)
Dla nie wprawnego oka gravel przypomina rower szosowy. Jednak szersze opony z drobnym bieżnikiem, szersza kierownica, mocniejsze hamulce oraz wygodniejsza pozycja pozwalają poruszać się nie tylko po asfalcie ale również po szutrach i łatwym terenie.
Wyposażając taki rower w sakwy uzyskujemy wymarzoną maszynę na wielodniowe wyprawy – na przykład pod namiot.
Przełajówka
Pierwotnie rower ten został wymyślony jako narzędzie do treningu dla kolarzy szosowych podczas zimy. Opony z bieżnikiem, minimalnie szersze od szosowych, nieco mocniejsze hamulce.
Rower podobny do Gravela, ale rama ma bardziej sportową geometrię, dzięki czemu przełajówki są bardziej zwrotne. Dzięki niższej masie rower łatwiej przyspiesza i wygodniej go przenosić przez przeszkody.
Cross
Idealny kompromis dla osoby nie zdecydowanej pomiędzy rowerem szosowym a MTB. Rower zbliżony do Trekkinga, jednak nie jest wyposażony w takie akcesoria jak bagażnik – jest dzięki temu lżejszy.
Koła 28”, prosta kierownica (dzięki niej rower prowadzi się w terenie nieco stabilniej niż na przykład Gravel z „barankiem”), amortyzator, opony typu semi-slick o umiarkowanej szerokości – wszystko to czyni rower jednym z najbardziej uniwersalnych.
Ciekawym dodatkiem do takiego roweru może być na przykład przyczepka umożliwiająca przewożenie dziecka.
E-bike – czyli rower z silnikiem
„Elektryki” zyskują coraz większą popularność. Możemy kupić wiele typów rowerów w odmianie typu E-Bike.
Rower górski z wspomaganiem pozwoli nawet nie wytrenowanej osobie zasmakować Alpejskich podjazdów ciągnących się dziesiątkami kilometrów.
W miejskich warunkach natomiast możemy wybrać rower miejski, który łączy zalety samochodu i roweru: pozwoli dojechać do pracy ścieżką rowerową – bez kropli potu, omijając korki 😊
A rozmiar?
Przed zakupem koniecznie trzeba też zwrócić uwagę na rozmiar roweru.
Poza odpowiednim doborem typu roweru jest to drugi najważniejszy czynnik wpływający na odczucia z jazdy.
Dobrze dobrany rower pozwoli uniknąć kontuzji, a rower będzie prowadził się w przewidywalny sposób.
Bikefitting pomaga dobrać nie tylko rozmiar ramy, ale także szerokość kierownicy, rozmiar siodełka i inne parametry.
Ile pieniędzy musimy wydać na rower?
Jeżeli zamierzamy korzystać z roweru raczej sporadycznie i nie przeszkadza nam wysoka masa roweru – wystarczający będzie sprzęt za 1200 – 1500zł.
Jeżeli zamierzamy jeździć regularnie, do około 3000zł dostaniemy już niezawodny, w miarę lekki sprzęt tani w eksploatacji.
Jeżeli szukamy roweru sportowego, mającego służyć na przykład do zawodów – trzeba liczyć się z wydatkiem minimum 5000zł, a w przypadku najlepszych modeli nawet do 50000zł.