Kategorie
Części Trening

Jaki rozmiar roweru?

Wybraliśmy już odpowiedni model roweru. A rozmiar?

Przed zakupem koniecznie trzeba zwrócić uwagę na rozmiar roweru.

Poza odpowiednim doborem typu roweru jest to drugi najważniejszy czynnik wpływający na odczucia z jazdy.

Dobrze dobrany rozmiar pozwoli uniknąć kontuzji, a rower będzie prowadził się w przewidywalny sposób.

Sercem roweru jest rama i to od doboru jej rozmiaru powinniśmy zacząć. Każdy producent udostępnia tabele z wyszczególnionymi przedziałami wzrostu, dla którego dedykowane są poszczególne rozmiary.

Jednak każdy człowiek ma inne proporcje ciała i dlatego nie zawsze należy sugerować się tymi danymi. Poza tym często sugerowany jest wybór rozmiaru tylko na podstawie wysokości ramy – a pomija się jej długość, która jest równie ważna, albo nawet ważniejsza.

Wstępnie można dobrać rozmiar na podstawie swojego wzrostu i tabel producenta (niekiedy różni producenci mają względem siebie różną rozmiarówkę, warto o tym pamiętać).

Jeżeli jednak potrzebujesz dobrze dopasowanego roweru – możesz skorzystać z różnego rodzaju kalkulatorów. Podają one rozmiar ramy po wpisaniu min takich danych jak długość ramion, tłowia czy przekrok.

Producenci często opisują rozmiary oznaczeniami S/M/L – należy wtedy sięgnąć do tabeli z geometrią roweru, gdzie podane są szczegółowe wymiary ramy.

Jeżeli nie jesteśmy pewni od czego zacząć – dobrze poprosić o pomoc specjalisty i skorzystać z usługi Bikefittingu. Specjalista nie tylko dobierze ramę na podstawie wymiarów poszczególnych części ciała, ale także uwzględni inne ważne zmienne – takie jak styl jazdy rowerzysty i jego gibkość.

Niestety źle dobranej ramy nie da się skorygować zmianą wysokości siodełka, długością mostka czy szerokością kierownicy.

Nie należy zapominać też o takich elementach jak siodło, kierownica i mostek.

Dobrze dobrana szerokość siodła pozwoli na wielogodzinną, komfortową jazdę nawet bez specjalistycznych spodenek z wkładką.

Natomiast odpowiednie ułożenie rąk (które jest wynikiem prawidłowo dobranych długości i kąta nachylenia mostka i kierownicy) pomoże uniknąć drętwienia nadgarstków i wpłynie na charakterystykę prowadzenia się roweru.

W rowerach MTB obserwujemy tendencje do stosowania coraz szerszych kierownic (w tym wypadku zmiana szerokości kierownicy wpływa na to, jak rower się prowadzi). W rowerach szosowych szerokość kierownicy powinno dobierać się na podstawie szerokości barków i tu mamy sytuację odwrotną niż w MTB – bardziej pożądana jest kierownica wąska (węższa kierownica poprawia parametry aerodynamiczne, a jednocześnie nie obserwujemy tu dużego pogorszenia w kontroli nad rowerem, na przykład na zjazdach).

Osobnym tematem jest rozmiar kół, szczególnie w przypadku rowerów górskich. W ostatnich latach poza tradycyjnymi MTB na kołach 26” pojawiły się także koła 27,5” oraz 29”.

Przy wyborze wielkości kół poza wzrostem rowerzysty należy kierować się również przeznaczeniem roweru.

Im mniejsze koło tym rower będzie zwrotniejszy, a ze względu na mniejszą masę kół będzie łatwiej przyspieszał. Idąc w drugą stronę – im większe koło, tym pewniej będzie pokonywać przeszkody i po uzyskaniu żądanej prędkości łatwiej będzie ją utrzymać, ale za to ciężej będzie manewrować w ciasnych zakrętach.

Osoby wysokie zdecydowanie lepiej będą czuły się na rowerze z kołami 27,5” lub 29” i rzadko już sięgają po rower na kołach 26” (coraz częściej producenci decydują się na rezygnację z tego rozmiaru kół w rowerach dla dorosłych w ogóle).

W przypadku niskich rowerzystów mogło by się wydawać, że są skazani na koła 26”. Jednak w tym wypadku sporo zależy też od rozmiaru ramy i przy jej właściwym doborze również osoby o wzroście na przykład 160cm mogą cieszyć się zaletami kół 27,5” czy 29”.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *