Okres zimowy ze względu na niskie temperatury i często trudne warunki drogowe (lód, śnieg, błoto) zniechęca do jazdy sporą grupę rowerzystów.
Jednak gdy zastanowimy się jak zmienia się klimat (ostatnio zimy są znaczniej mniej srogie niż kiedyś) i zorientujemy się, że na rynku jest coraz więcej akcesoriów i odzieży, które sprawiają, że jazda nawet w kapryśną pogodę może być przyjemna i bezpieczna – jak najbardziej: zimą też można jeździć na rowerze. Warto to robić, chociażby ze względu na to, że jazda taka hartuje organizm i wzmacnia odporność.
Jak przygotować się do jazdy?
1) Nie ma złych warunków do jazdy – jest tylko źle ubrany rowerzysta. Odpowiedni strój to podstawa, a najważniejsza jest ochrona przed wychłodzeniem dłoni i stóp.
Powinniśmy zaopatrzyć się w rękawiczki (najlepiej z windstopperem), czapkę pod kask, ciepłe buty (lub neoprenowe ochraniacze na buty letnie), bieliznę termoaktywną i ocieplane spodnie i bluzę (tu też sprawdzi się windstopper). Możemy też zainwestować w ocieplane wkładki do butów.
2) Oświetlenie! Zima to czas, gdy szybko robi się ciemno. W ciągu dnia widoczność również jest słabsza niż latem. Dlatego warto zadbać o swoje bezpieczeństwo i zaopatrzyć się w światła / odblaski / kamizelkę odblaskową.
3) Przygotowanie roweru. Ze względu na trudne warunki (błoto, brud, wilgoć) powinniśmy szczególnie zadbać, aby rower był czysty i odpowiednio nasmarowany. Poza tym warto zaopatrzyć się w błotniki i odpowiednie opony – z bieżnikiem, który poradzi sobie na przykład ze śniegiem i wykonane z mieszanki gumy, która nie będzie ślizgała się po podłożu. Zimą dobrze też stosować nieco niższe ciśnienie w oponach – dodatkowo zwiększy to przyczepność.
Dobrze, aby rower był prostej budowy. Części jak amortyzatory, hamulce hydrauliczne są bardziej narażone na zniszczenie niż ich tańsze zamienniki (sztywny widelec i hamulce V-brake) gdy używamy ich w słonym śniegowym błocie.
Bardziej zapalonym rowerzystom polecam zaopatrzenie się na zimę w dodatkowy rower, tzw „zimówkę”, którego nie będzie nam szkoda zniszczyć.
Jeżeli sami nie jesteśmy w stanie ocenić, czy rower wymaga konserwacji czy naprawy – nasze wizyty w serwisie zimą powinny być zdecydowanie częstsze niż latem.
4) Technika jazdy. Powinniśmy pamiętać, aby przystosować prędkość jazdy do panujących warunków, aby nie zrobić sobie krzywdy. Są też pozytywne aspekty – możemy wykorzystać trudne warunki do podniesienia swoich umiejętności technicznych.
5) Odżywianie. Trzeba pamiętać, że w niskich temperaturach spalamy więcej kalorii – dlatego zabierajmy ze sobą na trening / wycieczkę więcej jedzenia.
Powinniśmy również zamienić zwykły bidon na termos. Na rynku dostępne są różne – od takich zapobiegających jedynie zamarzaniu napoju po takie, które utrzymują wysoką temperaturę zawartości przez kilka godzin.