Kategorie
Akcesoria Części serwis Trening

Niewygodny rower – co zrobić?

Bardzo często zdarza się, że kupowany rower w momencie zakupu wydawał się idealnie do nas dopasowany. Jednak pierwsze dłuższe jazdy mogą sugerować coś zupełnie odmiennego. Jazda zamiast przyjemności powoduje cierpienie w postaci różnego rodzaju bólów, drętwienia, skurczów.

Objawy te są sygnałami, że:

1) Jesteśmy zbyt mało wygimnastykowani i po kilku jazdach dyskomfort powinien ustąpić;

2) Ustawienie roweru nie zostało prawidłowo wykonane;

3) W najgorszym (czyli najdroższym) wypadku – kupiliśmy rower w złym rozmiarze lub nie odpowiadający naszemu stylowi jazdy.

Co zrobić w takiej sytuacji?

Ad 1) Jeżeli kupiliśmy rower po dłuższym okresie braku aktywności wystarczy, jeżeli zadbamy o naszą kondycję fizyczną, a dolegliwości same powinny ustąpić. Bardziej skomplikowana jest sytuacja, gdy wcześniej doznaliśmy urazu (np. złamanie kości które nie zagoiło się prawidłowo), który może być powodem niedogodności – może być potrzebna fizjoterapia.

Ad 2) Sprzedawcy często skręcają rowery z kartonu niedbale, a potem przy sprzedaży nie do końca mają na tyle kompetencji, żeby dobrze ustawić kierownicę, czy siodło pod danego rowerzystę. Nie da się jednoznacznie określić, dlaczego coś nam doskwiera, dlatego postarajmy się zacząć od wstępnego ustawienia pozycji wyjściowej. Rower ma dużo możliwości regulacji pozycji – powinniśmy zmienić ustawienie czegoś, w czym wydaje nam się, że leży problem:

Siodło – kilka faktów:

* powinno być ustawione równolegle do podłoża, a ustawienie przód- tył na początek powinno być w połowie skali narysowanej na prętach siodła.

* wysokość siodła nie powinna pozwalać na całkowite wyprostowanie nogi podczas pedałowania – noga powinna być lekko (!) zgięta w kolanie.

* szerokość siodła to podstawa – powinniśmy ją dobierać na podstawie rozstawu kości kulszowych.

* to mit, że wygoda siodła zależy od jego miękkości, ale jeżeli jest źle dobrane to wtedy faktycznie żelowa nakładka będzie ulgą.

* Siodełka z dziurą na środku najczęściej są wygodniejsze, szczególnie jeżeli mamy na rowerze bardzo pochyloną pozycję

* Szerokość nosa siodła. Dla osób o rozbudowanych udach lepsze będzie siodło wąskie z przodu. Jednak szeroki nos ma swoje zalety – mamy możliwość komfortowego siedzenia z przodu na przykład gdy mamy zainstalowaną na kierownicy lemondkę.

Kierownica.

* Możemy regulować wysokość kierownicy dzięki podkładkom pod mostkiem, a jeżeli to za mało – możemy zaopatrzyć się w mostek z regulowanym kątem.

* Możemy też dobrać dla siebie kierownicę szerszą lub węższą, albo długością mostka regulować jej odległość przód tył.

* Jeżeli potrzebujemy urozmaicenia w postaci dodatkowych chwytów – możemy dokupić rogi lub lemondkę.

* Większość kierownic nie jest prosta, a obracając ją w mostku pod innym kątem uzyskamy zupełnie różne wrażenia z kierowania rowerem.

* Jeżeli mamy problem z nadgarstkami – możemy eksperymentować ze zmianą chwytów lub jazdą w rękawiczkach z żelową wkładką

Ad 3) Jeżeli kupiliśmy rower, którego rozmiar bądź typ (na przykład rower wyścigowy dla typowego turysty) kompletnie nam nie odpowiada: możemy ratować się wymianą siodła i / lub mostka (wymiana tych 2 części najczęściej pomaga). Niestety jednak, gdy chcemy aby jazda była komfortowa i przyjemna – będziemy musieli lepiej przemyśleć jaki rower będzie dla nas najlepszy i kupić nowy…

Aby mieć idealnie dobrany rower i nie błądzić po omacku szukając przyczyn bólów czy drętwienia – możemy udać się też do specjalisty zajmującego się Bikefittingiem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *