Kategorie
Części

Opony – jak wybrać?

Wybierając opony należy zacząć od doboru odpowiedniego rozmiaru. Jeżeli go nie znamy – możemy go znaleźć na starej oponie.

Oznaczenie rozmiaru znajdujące się zboku opony można rozszyfrować według schematu:

  • 26×2.1 – przedstawia rozmiar w calach. Oznacza oponę o średnicy 26 cali, o szerokości 2.1 cala.
  • 700×23 – rozmiar przedstawiony w jednostkach metrycznych. 700 oznacza średnicę wewnętrzną opony w milimetrach, a 23 szerokość w mm. Dla porównania zbliżona opona będzie miała oznaczenie calowe: 28×1.0.
  • 23-622 – oznaczenie ETRTO (od ang. European Tyre and Rim Technical Organisation – Europejska Organizacja Techniczna ds. Opon i Obręczy). W tym przypadku 23 jest szerokością opony, a 622 realną średnicą obręczy. Najlepiej kierować się właśnie tym oznaczeniem (jest najdokładniejsze)

Poza rozmiarem na oponie znajdziemy również TPI (ilość nici na cal kwadratowy), które oznacza gęstość oplotu. Im wartość tego parametru jest wyższa – tym lepiej (większa odporność na przebicia przy niższej masie).

Wybierając nową oponę: musi ona mieć taką samą średnicę, natomiast szerokość już nie koniecznie. W przypadku, gdy na przykład nasza stara opona była szerokości 2.1 cala – inne, o szerokości 1.9, jak i 2.25 będą pasować.

Odstępstwa nie powinny być jednak za duże: opona szerokości 2.4” przeznaczona do MTB raczej nie zmieści się w typowo miejskim rowerze (najlepiej w takim wypadku zmierzyć ile mamy miejsca pomiędzy widełkami ramy).

Trzeba też pamiętać o zasadzie, że opona nie powinna być węższa od obręczy. Szczególnie w przypadku rowerów crossowych / trekkingowych: typowo szosowa opona o szerokości 25mm nie powinna być w tym wypadku stosowana (mimo, że średnica pasuje).

Gdy wiemy, jakiego rozmiaru potrzebujemy – kolej na decyzję ile chcemy wydać na gumy. Należy być świadomym, że nie warto kupować tych najtańszych: są wykonane z gumy niskiej jakości, przez co są ciężkie, mają słabą przyczepność i źle układają się na obręczy (skutkuje to „biciem” i dyskomfortem podczas jazdy).

Opony średniej i wysokiej klasy wykonane są z lepszych mieszanek gumy i mają gęstszy oplot (TPI), co wpływa na lepszą przyczepność, niższą masę, optymalne opory toczenia, zwiększoną odporność na przebicia.

Drutowa, czy zwijana? – wiąże się to z ceną i jakością opony. Te lepsze zamiast druta w swojej konstrukcji posiadają sznurek, co wpływa min na zmniejszenie masy i lepsze parametry opony. Kevlar stosowany w oponach zwijanych wpływa też pozytywnie na ich trwałość.

Jaki bieżnik?

Wszystko zależy od warunków i terenu, w jakich zamierzamy używać roweru.

Do jazdy wyłącznie na asfalcie najlepsza będzie opona zupełnie gładka (slick) bądź z drobnymi rowkami lub „tarką” – zyskamy małe opory toczenia.

Do jazdy mieszanej na asfalcie i w łatwym terenie, szutrach itp. przeznaczone są „semi-slicki” – drobny bieżnik na środku i wyraźniejszy po bokach. Zapewnia to kompromis pomiędzy niskimi oporami toczenia a zadowalającą przyczepnością.

Opony przeznaczone do jazdy w terenie posiadają zazwyczaj wyższy bieżnik zapewniający dobrą przyczepność i trakcję podczas jazdy po błocie, kamieniach czy piasku, ale opory toczenia na asfalcie niestety są tu większe. Opony takie podczas jazdy po utwardzonych nawierzchniach szybko się zużywają.

Opony kierunkowe: w przypadku większości opon kierunek ich montażu ma znaczenie. Bieżnik jest zaprojektowany w taki sposób, że tylko montując oponę w kierunku oznaczonym strzałką na jej boku wykorzystamy jego zalety (optymalną przyczepność, opory toczenia itp.).

Niektóre opony przy strzałce mają oznaczenie front / rear. Oznacza to, że oponę na przednim kole powinniśmy założyć w odwrotnym kierunku niż na tylnym.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *