Kategorie
serwis

Opony – okresowy przegląd

Mogło by się wydawać, że opony rowerowe nie wymagają, aby poza sprawdzaniem co jakiś czas, czy jest jeszcze na nich „jakiś” bieżnik większej uwagi. Ale czy na pewno?

Jedną z najczęstszych usterek w rowerze jest „złapanie gumy”. Warto bliżej przyjrzeć się ogumieniu, aby ograniczyć możliwość wystąpienia takiej awarii. Poza tym dbanie, aby opony nie były zbyt zużyte i były założone poprawnie poprawi też bezpieczeństwo podczas jazdy.

Po pierwsze – zacznijmy od tego jak poprawnie zamontować oponę. Większość opon jest kierunkowa (oznacza to, że rower będzie zachowywał się bardziej przewidywalnie i będzie posiadał większą przyczepność do podłoża tylko jeżeli założymy opony we właściwą stronę) – kierunek, w jakim powinna toczyć się opona jest oznaczona strzałką na jej boku. Przy zakładaniu opony na obręcz zwróć uwagę, czy opaska na obręczy nie jest uszkodzona i czy szprychy nie są odsłonięte (w przeciwnym wypadku może to skutkować uszkodzeniem dętki, czasami dopiero po pewnym czasie). Postaraj się przy montażu nie uszkodzić dętki łyżką do opon (to zdarza się dość często), a sama opona powinna ułożyć się równo. Jeżeli występuje bicie – zdemontuj oponę i załóż ją jeszcze raz, tak aby równo wskoczyła na rant obręczy (czasami trzeba użyć dodatkowo środka, który to ułatwi). Czasem opona sama się ułoży i „wskoczy” na swoje miejsce, a gdy tego nie zrobi – popraw ją! Bicie opony nie tylko powoduje dyskomfort – może też być niebezpieczne (możemy stracić panowanie nad rowerem przy dużej prędkości).

Przy okresowych przeglądach roweru powinniśmy zwracać uwagę na kilka szczegółów, które zmniejszą prawdopodobieństwo awarii w trakcie jazdy:

– zużycie opony. W przypadku, gdy mamy opony z bieżnikiem wizualna ocena zużycia jest ułatwiona, ponieważ wytarte klocki bieżnika zauważamy od razu. Najlepiej nie doprowadzać do stanu gdy bieżnik znika całkowicie (gumy tracą wtedy przyczepność, a rower na przykład w terenie lub na mokrym podłożu staje się nieprzewidywalny) a tym bardziej do tego, że widać wewnętrzny oplot opony. W przypadku gładkich opon szosowych producenci umieszczają na nich małe otworki, które znikając pokazują jak bardzo opona jest wytarta. Gdy rower jest stary zużycie objawia się tym, że guma twardnieje i jest popękana.

– ciała obce. Na drogach i ścieżkach możemy znaleźć wszystko. Niestety to „wszystko” wbija się w opony i nie zawsze samo od razu wypada. Kolce, szpilki, ostre kamyki, szkło… Warto oglądać opony i usuwać takie ciała obce zanim wbiją się głębiej i przebiją dętkę.

– nacięcia. Większe nacięcia nie zawsze od razu skutkują przebiciem dętki. Często przez rozcięcie widać wydostającą się dętkę, a prędzej czy później na pewno skończy się to „kapciem”. Gdy zauważysz coś takiego – wymień oponę.

– pęknięcia / widoczny oplot opony. Upływ czasu lub niewłaściwe przechowywanie roweru ( na przykład na słońcu) skutkuje starzeniem się gumy – jej twardnieniem i pękaniem. Gdy zauważysz – wymień opony nawet jeżeli bieżnik wydaje się być jak nowy.

– rozerwana / przetarta guma. Czasami zdarza się, że nieprawidłowo ustawiony hamulec trze nie po obręczy, a po oponie. Słaba jakość opon lub stosowanie nieodpowiedniego ciśnienia może też skutkować rozerwaniem opony przy drucie – tam gdzie opona styka się z obręczą. Takie uszkodzenia kwalifikują oponę do wymiany.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *