Kategorie
serwis

Serwis kół rowerowych – co i dlaczego?

Koła są tymi częściami w rowerze, które kręcąc się powodują to, czego wymagamy od naszej maszyny, czyli pomagają w przemieszczaniu się.

Dbając o koła i dokonując regularnych przeglądów zapewnimy sobie bezpieczeństwo oraz to, że będziemy przemieszczać się szybciej i bez niepokojących dźwięków.

Dlaczego i co powinniśmy przeglądać i serwisować w kołach?

Już przy pierwszym rzucie oka na obracające się koło możemy zaobserwować, czy koło jest proste. Warto, aby koło nie było scentrowane, ponieważ krzywizna może powodować obcieranie hamulca o obręcz lub opony o ramę (wtedy niepotrzebnie wytracamy prędkość, a trące o siebie części szybciej się zużywają, słyszymy też nieprzyjazne dla ucha dźwięki). Jeżeli widzimy, że koło „bije”, lub szprychy są luźne bądź nawet popękane należy umówić się w serwisie na centrowanie. Objawem luźnych szprych może być utrata sztywności koła, obcieranie obręczy o hamulce przy obciążeniu, hałas, albo wrażenie, że rower jedzie wężykiem. Jest to niebezpieczne, ponieważ możemy utracić panowanie nad rowerem.

Poza obręczami i szprychami co jakiś czas powinniśmy wykonać serwis piast. Objawami, które wskazują, że powinniśmy to zrobić jak najszybciej jest:

– luz na łożyskach,

– wrażenie że piasta obraca się ze zbyt dużym oporem,

– przy obracaniu się coś „chrupie” w środku,

– ze środka piasty wydobywa się rdza,

– piasta obracając się szumi.

Przyczynami powyższych objawów mogą być między innymi: wypłukanie lub zużycie smaru, nieprawidłowo skręcone konusy na osi piasty, pęknięta oś, dostanie się zanieczyszczeń do środka piasty, zużyte/zniszczone uszczelki, zużyte łożyska, luz na konusach.

Brak niezwłocznego serwisu może doprowadzić do szybkiego zniszczenia piast. Aby piasty służyły nam dłużej warto uważać przy myciu roweru aby nie kierować wody pod wysokim ciśnieniem bezpośrednio na łożyska. Piasty mogę się też łatwo zniszczyć, gdy do środka dostanie się przypadkiem nieodpowiednia chemia (na przykład WD-40, którego nie powinniśmy stosować do serwisu piast).

Udając się do serwisu w celu naprawy lub zaplatania kół warto wybrać taki, który ma doświadczenie w tej dziedzinie oraz odpowiednie narzędzia. Odpowiednie narzędzia dobrej jakości są bardzo ważne, jeżeli nie chcesz uszkodzić swojego sprzętu. Na przykład jeżeli planujesz zlecić zbudowanie karbonowych kół – ważne jest aby zostało to wykonane z pomocą tensometru, którego niestety czasami serwisy nie posiadają (zapobiegnie to uszkodzeniu delikatnej karbonowej obręczy i cieniowanych szprych). Współcześnie istnieje też wiele rozwiązań budowy różnych części, na przykład nypli – wymusza to posiadanie różnych narzędzi. Źle wyposażony serwis przy próbie naprawy, używając niewłaściwych narzędzi może wyrządzić więcej szkody niż pożytku.

Dobry i profesjonalny serwis rowerowy- czyli jaki?

Taki, w którym doświadczony mechanik dobrze naprawi Twój sprzęt specjalistycznymi narzędziami szybko i w dobrej cenie.

Na zdjęciach poniżej zobaczysz niektóre narzędzia do kół jakich używam: profesjonalna centrownica, klucze do szprych, klucz do wentyli, tensometr, oraz kompresor dzięki któremu założę dla Ciebie opony bezdętkowe nawet w środku lasu. Wszystko znanych i solidnych marek: Park Tool, Unior, DT Swiss, Schwalbe.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *