Kategorie
Części serwis

Zakup używanego roweru – na co zwrócić uwagę?

Często zdarza się, że kupując rower mamy wysokie wymagania co do osprzętu, ramy. Niestety fundusze nie pozwalają na zakup wymarzonej maszyny. Co wtedy zrobić?

Ratunkiem mogę być serwisy aukcyjne, giełdy, znajomi i zakup używanego sprzętu.

Jednak, skąd pewność, że nie kupujemy kota w worku? Na co zwrócić szczególną uwagę, aby nie przepłacić?

Jeżeli kupujemy przez internet – najlepiej nie finalizować transakcji zanim nie zobaczymy roweru na własne oczy, aby ocenić jego stan. Jeżeli nie masz pewności, że sam jesteś w stanie ocenić stan roweru, możesz zlecić to specjaliście: udaj się z takim rowerem do serwisu lub poproś sprzedającego o wizytę w serwisie i pismo z pieczątką serwisu i opisem stanu roweru + ewentualnym kosztorysem doprowadzenia maszyny do zadowalającego stanu. Możesz u nas zamówić taką usługę, aby potem uniknąć nieplanowanych wydatków na remont maszyny (a mogą one przekroczyć kwotę, jaką zapłaciłeś za rower).

Jeżeli już masz rower przed sobą, zwróć uwagę przede wszystkim na:

– Rama. Często jest to najdroższy element w całym rowerze i wymiana jej jest mało opłacalna. Dlatego obejrzyj dokładnie, czy nie ma na niej pęknięć lub złamań (jest to wyjątkowo ważne w przypadku ram karbonowych). Pęknięcia występują najczęściej w okolicy sterów, suportu, sztycy, haków tylnego koła.

– Napęd. Należy specjalnym przymiarem sprawdzić, czy łańcuch nie jest za bardzo naciągnięty. Poza tym oglądamy zębatki – nie mogą przypominać „zębów rekina”. Sprawdź też stan linek i pancerzy (chociaż tu nie musimy się specjalnie przejmować, ponieważ ich wymiana to niewielki koszt). Całkowita wymiana napędu to może być koszt kilkuset zł, a w przypadku droższych modeli nawet więcej.

Amortyzatory. Często serwis amortyzacji jest zaniedbywany (a powinno się go wykonywać co 50 godzin). Z zewnątrz widelec czy damper może wyglądać jak nowy, ale przez brak serwisowania od nowości w środku może już być nie do uratowania. Poproś sprzedającego o udokumentowanie przeglądów, sprawdź stan lagów, luzy. Wymiana uszczelek, oleju, tłumika może kosztować więcej niż nowy amortyzator.

– Hamulce. Sprawdź stan klocków hamulcowych, tarcz, obręczy (w przypadku V-brake’ów). Sama wymiana okładzin czy klocków to niewielki koszt, ale w połączeniu z wymianą tarcz czy obręczy kwota za naprawę przekroczy już 200zł.

– Łożyska. Zakręć kołami, poruszaj kierownicą, przekręć korbę, sprawdź pedały. Wymiana zużytych łożysk może sięgnąć kilkuset zł, a zniszczone łożyska piast mogą oznaczać konieczność wymiany kół.

– Ogumienie. Sprawdź stan bieżnika i boków opon – czy nie są wytarte, popękane, nacięte. Komplet nowych dobrych opon to od 300zł wzwyż.

Koła. Sprawdź, czy szprychy nie są wyłamane, uszkodzone. Obręcze powinny być proste (chociaż jeżeli koła lekko „biją” – najczęściej da się to naprawić niewielkim kosztem). Łożyska powinny toczyć się gładko i bez luzów.

Jeżeli okaże się, że koszty remontu są większe, niż przypuszczaliśmy – możemy poprosić sprzedającego o rabat lub zrezygnować z zakupu. Często pomoc doświadczonego serwisu w oględzinach pozwala zaoszczędzić.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *