Przebita dętka (a w przypadku systemu bezdętkowego – rozcięcie lub rozszczelnienie opony) to najczęściej występująca awaria, która może się zdarzyć w rowerze.
Niestety najczęściej zdarza się w trasie, czasem z dala od cywilizacji.
Jak sobie z tym poradzić?
Są 3 opcje:
1) Zadzwoń do mojego Mobilnego Serwisu Rowerowego 🙂
2) Telefon po taksówkę / znajomego;
3) Zrób to sam. Poniżej w kilku punktach przedstawię jak:
– Jeżeli posiadasz hamulec v-brake / cantilever / szczękowy – rozepnij go. W przypadku hamulca tarczowego nic nie musisz rozpinać, a jedynie pamiętać, żeby nie wcisnąć klamki hamulcowej w czasie gdy z roweru jest zdemontowane koło.
– Jeżeli „kapeć” zdarzył się w tylnym kole – zrzuć bieg na najmniejszą zębatkę. Będzie łatwiej zdemontować i założyć koło.
– Otwórz zacisk piasty (lub w przypadku tanich kół – odkręć nakrętki płaskim / oczkowym kluczem 15mm).
– W przypadku tylnego koła – zdjęcie go ułatwi lekkie odciągnięcie przerzutki do tyłu.
– Po zdjęciu koła możesz zdemontować oponę. Najlepiej robić to przy pomocy specjalnych łyżek, ale jeżeli nie masz ich przy sobie z pomocą może przyjść np. płaski śrubokręt lub rączka zacisku koła (ale łatwo nimi uszkodzić oponę lub obręcz – więc ostrożnie!). Oponę wystarczy zdjąć z jednej strony obręczy.
– W przypadku gdy naprawiasz dętkę łatką – zlokalizuj dziurkę i postępuj zgodnie z instrukcją dołączoną do łatek.
– Zanim zamontujesz nową / naprawioną dętkę: dokładnie sprawdź oponę w środku i na zewnątrz. Mogło w niej pozostać ciało obce które najpewniej uszkodzi również kolejną dętkę. Jeżeli znajdziesz kolec / szkło / gwoździa etc – usuń go.
– Teraz możesz delikatnie napompować dętkę i przystąpić do jej montażu, zaczynając od włożenia wentyla do otworu w obręczy.
– Jeżeli opona nie chce wskoczyć na swoje miejsce gdy używasz tylko palców – pomóż sobie łyżkami lub innym narzędziem, uważając żeby nie uszkodzić dętki.
– Napompuj dętkę do właściwego ciśnienia.
Jeżeli posiadasz system bezdętkowy – nie będzie tak łatwo. Praktycznie nikt nie wozi ze sobą narzędzi do naprawy gumy w takim wypadku, a uszkodzona opona często musi być wymieniona na nową. Aby tylko dojechać do domu / serwisu możesz zamontować dętkę zamiast mleka – ale nawet to bywa trudne, bo opony bezdętkowe dużo trudniej zdemontować z obręczy…