Kategorie
serwis

Zmiana biegów

Zdecydowana większość rowerów poruszających się po drogach jest wyposażona w przerzutki. Niestety sporo użytkowników tych rowerów nie do końca potrafi prawidłowo z tych przerzutek korzystać.

Włączając w to też nawet sam opis czynności zmiany biegów, ponieważ często słyszymy zapytanie:

„jak zmieniać przerzutki w rowerze?” – pytanie powinno brzmieć: „jak zmieniać biegi w rowerze?” (ponieważ nie zmieniamy przerzutki, czyli elementu, ale parametr, którym ona steruje). Problem w nazewnictwie niestety zaczyna się od nieprofesjonalnych sklepów (głównie marketów), które w opisach ofert zaznaczają „rower z 18 przerzutkami”, zamiast z „18 biegami”.

Do czego służą przerzutki?

Pozwalają utrzymać stałą kadencję (ilość obrotów korby w jednostce czasu) przy zmiennym nachyleniu terenu. Odpowiedni dobór biegów pozwala pokonać trasę bardziej efektywnie, mniej się męcząc, a przy okazji napęd nie będzie się nadmiernie zużywał.

Podstawowymi błędami związanymi ze zmianą biegów są:

  1. Koszenie / krzyżowanie łańcucha. Nie powinniśmy jeździć z łańcuchem ustawionym na skrajnych biegach (np. mała tarcza z przodu i najmniejsza zębatka z tyłu). Najlepiej stosować się do poniższych zasad:

* korba z 3 zębatkami:

– łańcuch na małej zębatce z przodu: z tyłu używamy 4 górnych (największych) zębatek;

– łańcuch na środkowej zębatce z przodu: z tyłu używamy 4-5 środkowych zębatek;

– łańcuch na dużej zębatce z przodu: z tyłu używamy 4 najmniejszych zębatek;

* korba z 2 zębatkami: używając małej tarczy z przodu używamy górnej połowy kasety, używając dużej tarczy – używamy dolnej połowy kasety

* korba z 1 tarczą: możemy używać całego zakresu kasety, ponieważ pozycja korby jest ustalona tak, aby linia łańcucha była optymalna.

Nie stosowanie się do powyższych zasad skutkować może hałasem napędu (przez ocieranie łańcucha o przerzutkę lub nieprawidłowe układanie się łańcucha na zębatkach), szybszym zużywaniem napędu, zwiększonym ryzykiem zerwania łańcucha, nieprecyzyjną pracą napędu.

  1. Zmiana biegów pod zbyt dużym obciążeniem. Zmieniając bieg powinniśmy nieco „puścić korbę”, to znaczy pedałować z minimalnym naciskiem na pedały. Zmiana biegów będzie dzięki temu szybsza, płynniejsza, zmniejszy to ryzyko zerwania łańcucha, a napęd będzie miał dłuższą żywotność. Szczególnie niebezpieczna jest zmiana biegów podczas gdy wstajemy z siodełka – łańcuch może wtedy przeskoczyć co może spowodować upadek.
  2. Brak redukcji biegów przed wyhamowaniem (na przykład dojeżdżając do skrzyżowań). Gdy odpowiednio wcześnie zmienimy przełożenie na „lżejsze” – łatwiej będzie ruszyć, napęd będzie się wolniej zużywać.
  3. Nie wyregulowane przerzutki. Powoduje to skakanie łańcucha po zębatkach, głośną i nieprecyzyjną pracę napędu, spadanie łańcucha.
  4. Używanie zbyt zużytego napędu. Co jakiś czas (w zależności od klasy roweru i warunków w jakich jeździmy: co 500-2500km) powinniśmy wymieniać przynajmniej łańcuch. Co kilka wymian łańcucha – w zależności od stopnia zużycia wymieniać powinniśmy też kasetę i korbę (lub jej zębatki). Jazda na zużytych częściach może skutkować nagle zerwanym łańcuchem, brakiem precyzji pracy napędu, nieprzewidzianymi przeskokami łańcucha.
  5. Czyszczenie / smarowanie. Aby uzyskać optymalną pracę napędu – powinniśmy utrzymywać cały napęd (łańcuch, zębatki, przerzutki) w czystości, a części ruchome powinny być zawsze nasmarowane (ale nie zbyt obficie! – powoduje to zbytnie osadzanie się pyłów i brudu na napędzie).

Pólbiegi

W rowerach szosowych przednia przerzutka ma nieco węższą prowadnicę, co skutkuje częstszym ocieraniem łańcucha o przerzutkę. Problem ten został rozwiązany dzięki zastosowaniu tzw. półbiegów, które umożliwiają minimalne przestawienie wózka, bez zmiany biegu.

Przerzutka w piaście

W przypadku rowerów miejskich, w których nie potrzebujemy dużego zakresu przełożeń, jest wygodnym rozwiązaniem. W mechanizmie ukrytym wewnątrz piasty nie występuje problem krzyżowania łańcucha. Cały zestaw jest też bardziej trwały, niż w przypadku klasycznych przerzutek (mechanizm jest schowany, dzięki czemu nie jest narażony na uszkodzenia mechaniczne z zewnątrz, jest chroniony przed zabrudzeniami, przez brak przekosów i brak konieczności „skakania” po zębatkach – łańcuch wolniej się zużywa).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *